![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0022.png)
GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12
Vi har per i dag langt mindre kunnskap om handlinger, handlingsmønster og samspill i
barneverninstitusjoner enn vi har om beboernes og de ansattes uttalte begreper om
–
og opplevelser knyttet til
–
det å bo og/eller arbeide innenfor denne settingen. Ved å
beskrive og tolke det sosiale liv ved en institusjon er det mulig å tilføre ny innholds-
orientert forskningskunnskap om barnevernet, som utvider eller videreutvikler det
kunnskapsgrunnlaget som vår kompetanse og praksis bygger på i dag. Det er imidler-
tid viktig å minne om at studien rapporten bygger på, er ett eksempel. Det kan derfor
ikke generaliseres om sosialt liv og samhandling i barneverninstitusjonene i Norge på
grunnlag av denne. Likevel er det ofte slik at man trekker veksler på den kunnskap
som utvikles i slike grundige, helhetlige beskrivelser av enkeltenheter.
1.2 Rapportens oppbygning
Rapporten innledes med et sammendrag som gir kortfattet informasjon om studien hva
angår bakgrunn, mål, metode og problemstilling. Videre presenteres korte resyméer av
kapittel fem til ti hvor datamateriale fra feltarbeid og intervjuer danner grunnlag for de
beskrivelser og fortolkninger som gjøres.
Det første kapitlet i rapporten er en introduksjon som belyser bakgrunnen; hva var ut-
gangspunkt og fokus og hvorfor var det ønskelig å gjennomføre studien? I tillegg pre-
senteres rapportens oppbygning og det gis en kort innføring i institusjonsbarnevernet i
Norge som blant annet favner om type og antall plasseringer, samt lovverk og be-
stemmelser knyttet til barneverninstitusjoner og barn og unges rettigheter i forbindelse
med plassering og opphold i institusjon.
Kapittel to tar for seg mål og metoder. Innledningsvis drøftes hvem som kan nås gjen-
nom en slik studie og hvordan og for hvem forskningskunnskapen kan være nyttig og
anvendbar. Det beskrives hvordan den opprinnelige utforskende og åpne problemstil-
lingen tydeliggjøres utover i feltarbeidsperioden gjennom sentrale temaområder som
fokuseres spesielt og som kan bidra til dypere innsikt. Videre presenteres prosjekt
–
og
forskningsopplegg fra planleggingsfase, til rekruttering av institusjon/institusjonsenhet
kontakt med - og rekruttering av informanter, igangsetting og gjennomføring av feltar-
beid. Metodene som anvendes beskrives og det redegjøres for hvordan datamaterialet
analyseres underveis i feltarbeidsprosessen og i etterkant.
I «Etiske betraktninger» - kapittel tre, drøftes mulige implikasjoner knyttet til gjen-
nomføring av denne typen studie hvor barn og unge deltar som informanter og forske-