Previous Page  22 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12

Vi har per i dag langt mindre kunnskap om handlinger, handlingsmønster og samspill i

barneverninstitusjoner enn vi har om beboernes og de ansattes uttalte begreper om

og opplevelser knyttet til

det å bo og/eller arbeide innenfor denne settingen. Ved å

beskrive og tolke det sosiale liv ved en institusjon er det mulig å tilføre ny innholds-

orientert forskningskunnskap om barnevernet, som utvider eller videreutvikler det

kunnskapsgrunnlaget som vår kompetanse og praksis bygger på i dag. Det er imidler-

tid viktig å minne om at studien rapporten bygger på, er ett eksempel. Det kan derfor

ikke generaliseres om sosialt liv og samhandling i barneverninstitusjonene i Norge på

grunnlag av denne. Likevel er det ofte slik at man trekker veksler på den kunnskap

som utvikles i slike grundige, helhetlige beskrivelser av enkeltenheter.

1.2 Rapportens oppbygning

Rapporten innledes med et sammendrag som gir kortfattet informasjon om studien hva

angår bakgrunn, mål, metode og problemstilling. Videre presenteres korte resyméer av

kapittel fem til ti hvor datamateriale fra feltarbeid og intervjuer danner grunnlag for de

beskrivelser og fortolkninger som gjøres.

Det første kapitlet i rapporten er en introduksjon som belyser bakgrunnen; hva var ut-

gangspunkt og fokus og hvorfor var det ønskelig å gjennomføre studien? I tillegg pre-

senteres rapportens oppbygning og det gis en kort innføring i institusjonsbarnevernet i

Norge som blant annet favner om type og antall plasseringer, samt lovverk og be-

stemmelser knyttet til barneverninstitusjoner og barn og unges rettigheter i forbindelse

med plassering og opphold i institusjon.

Kapittel to tar for seg mål og metoder. Innledningsvis drøftes hvem som kan nås gjen-

nom en slik studie og hvordan og for hvem forskningskunnskapen kan være nyttig og

anvendbar. Det beskrives hvordan den opprinnelige utforskende og åpne problemstil-

lingen tydeliggjøres utover i feltarbeidsperioden gjennom sentrale temaområder som

fokuseres spesielt og som kan bidra til dypere innsikt. Videre presenteres prosjekt

og

forskningsopplegg fra planleggingsfase, til rekruttering av institusjon/institusjonsenhet

kontakt med - og rekruttering av informanter, igangsetting og gjennomføring av feltar-

beid. Metodene som anvendes beskrives og det redegjøres for hvordan datamaterialet

analyseres underveis i feltarbeidsprosessen og i etterkant.

I «Etiske betraktninger» - kapittel tre, drøftes mulige implikasjoner knyttet til gjen-

nomføring av denne typen studie hvor barn og unge deltar som informanter og forske-