GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
14
dommenes tilstedeværelse ved felles måltider varierer. Både dette samt ungdommenes
handlefrihet og muligheter for medvirkning drøftes i kapitlet om mat og måltider.
Ungdommenes fritid presenteres og drøftes i kapittel ni. Det rettes fokus på hvordan
miljøpersonalet evner å tilrettelegge for -og bistå ungdommene ut i fra deres ønsker og
interesser, hvilken betydning oppholdets midlertidighet kan ha for ungdommenes stra-
tegier og valg i forhold til fritid og venner samt hvordan ungdommenes innflytelse og
medvirking kan divergere ut i fra ulike væremåter, ønsker og interesser. I kapitlet pe-
kes det også på at fritiden kan oppleves som mer eller mindre fri, og det redegjøres for
noen forhold som er interessante og som synes å ha betydning i denne forbindelse.
I kapittel ti, «Longboard-prosjektet», beskrives og fortolkes et eksempel hvor det fore-
går uformelt og meningsfylt samspill mellom ungdom og voksne over tid, i fritiden og
mot et felles mål. Kapitlet bidrar til å kaste lys over deler av det sosiale liv ved institu-
sjonsenheten. Det viser hvordan igangsetting av et felles ønsket prosjekt, hvor ungdom
og voksne bygger longboards, kan ha betydning for kommunikasjon, samspill og mil-
jøterapeutisk praksis. Prosjektet er et eksempel på en fremgangsmåte/et tiltak som kan
bidra til å lære å kjenne og forstå ungdommen, men som har få formelle, tradisjonelle
kartleggings-elementer i seg. I denne forbindelse pekes det på at barneverninstitusjo-
ner trenger ressursorienterte tiltak som tilrettelegger for reell medvirkning fra beboer-
nes side, og som kan bidra til mestring og økt livskvalitet. Brett-prosjektet synes å re-
presentere et slikt eksempel.
Rapporten rundes av med en kort oppsummering og noen avsluttende kommentarer
knyttet til feltarbeidsstudien og det den genererte av dypere innsikt knyttet til hand-
linger, samhandlinger og sosialt liv ved institusjonsenheten. På bakgrunn av dette gis
det noen anbefalinger til videre forskning på feltet.
1.3 Plassering i barneverninstitusjon
Noen ganger, når det ikke anses å være tilstrekkelig med hjelpetiltak i hjemmet for å gi
et barn eller en ungdom forsvarlig omsorg og hjelp, gjennomføres det barneverntiltak
utenfor hjemmet. Plasseringer utenfor hjemmet kan skje både med og uten samtykke
fra foreldrene og barnet. Fosterhjemsplasseringer er mest vanlig, men noen barn og
unge blir også plassert i barneverninstitusjon.