Previous Page  21 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11

1. INTRODUKSJON

1.1 Bakgrunn for studien

Studier innen barnevernfeltet gir verdifull og nødvendig kunnskap om hvordan barne-

vernet arbeider, hvilke ressurser som kreves til enhver tid, hvilke tilnærminger og me-

toder barnevernet bruker i møte med tjenestemottagerne, hvordan disse metodene vir-

ker, og

ikke minst, hvordan tjenestemottagerne opplever møtet med tjenesten og til-

takene. Vi trenger både kvalitative og kvantitativt orienterte studier innen barnevern-

feltet.

Med bakgrunn som sosialantropolog og forsker med spesiell interesse for institusjons-

barnevernet har jeg i flere år ønsket å få dypere innsikt i det sosiale liv innenfor barne-

verninstitusjoner. I tidligere studier om barn og unge i slike settinger har jeg, i samar-

beid med kollegaer, søkt å utvikle kunnskapen om temaene medvirkning, fritid, tvang

og vennskap (Tjelflaat og Ulset, 2007; 2008, Ulset, 2009; Ulset, 2010; Ulset, 2011;

Ulset og Tjelflaat, 2012; Ulset og Melheim, 2013; Ulset og Tjelflaat, 2013; Ulset

2016). Vi har intervjuet barn og unge som har erfaringer og oppfatninger tilknyttet

disse temaene, og vi har intervjuet ansatte og ledere ved institusjonene og gjerne repre-

sentanter fra Fylkesmannen, som fører tilsyn med institusjonene, og som skal påse at

beboerne får den omsorg og behandling de har krav på. Jeg har ansett og anser fortsatt

den kunnskap som ble utviklet gjennom de ovennevnte studier og publikasjoner, som

svært verdifull, men jeg har likevel tenkt at det foreligger gliper i kunnskapen, i og

med at vi ikke har klart å skaffe oss kunnskap om handlinger. Det har derfor vært et

ønske og mål å få tilgang på handlingsdata og å kunne utvikle kunnskap om mulige

handlingsmønster og samhandlings-/samspillsmåter. Da vil intervjuet som metodisk

tilnærming alene være uegnet. Den mest hensiktsmessige fremgangsmåten vil være

feltarbeid og deltagende observasjon.

Som metode gir feltarbeidet innblikk i både det som gjøres, og det som sies. En over-

ordnet målsetting med studien denne rapporten bygger på, har vært å oppnå en mer

helhetlig innsikt i barn og unges liv ved opphold i en barneverninstitusjon. Siden det

tidligere ikke er gjennomført mange studier med denne typen forskningsopplegg ved

barneverninstitusjoner i Norge, dvs. studier hvor deltagende observasjon er hovedme-

tode, kan prosjektet anses som særlig tiltrengt og formålstjenlig.