GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11
1. INTRODUKSJON
1.1 Bakgrunn for studien
Studier innen barnevernfeltet gir verdifull og nødvendig kunnskap om hvordan barne-
vernet arbeider, hvilke ressurser som kreves til enhver tid, hvilke tilnærminger og me-
toder barnevernet bruker i møte med tjenestemottagerne, hvordan disse metodene vir-
ker, og
–
ikke minst, hvordan tjenestemottagerne opplever møtet med tjenesten og til-
takene. Vi trenger både kvalitative og kvantitativt orienterte studier innen barnevern-
feltet.
Med bakgrunn som sosialantropolog og forsker med spesiell interesse for institusjons-
barnevernet har jeg i flere år ønsket å få dypere innsikt i det sosiale liv innenfor barne-
verninstitusjoner. I tidligere studier om barn og unge i slike settinger har jeg, i samar-
beid med kollegaer, søkt å utvikle kunnskapen om temaene medvirkning, fritid, tvang
og vennskap (Tjelflaat og Ulset, 2007; 2008, Ulset, 2009; Ulset, 2010; Ulset, 2011;
Ulset og Tjelflaat, 2012; Ulset og Melheim, 2013; Ulset og Tjelflaat, 2013; Ulset
2016). Vi har intervjuet barn og unge som har erfaringer og oppfatninger tilknyttet
disse temaene, og vi har intervjuet ansatte og ledere ved institusjonene og gjerne repre-
sentanter fra Fylkesmannen, som fører tilsyn med institusjonene, og som skal påse at
beboerne får den omsorg og behandling de har krav på. Jeg har ansett og anser fortsatt
den kunnskap som ble utviklet gjennom de ovennevnte studier og publikasjoner, som
svært verdifull, men jeg har likevel tenkt at det foreligger gliper i kunnskapen, i og
med at vi ikke har klart å skaffe oss kunnskap om handlinger. Det har derfor vært et
ønske og mål å få tilgang på handlingsdata og å kunne utvikle kunnskap om mulige
handlingsmønster og samhandlings-/samspillsmåter. Da vil intervjuet som metodisk
tilnærming alene være uegnet. Den mest hensiktsmessige fremgangsmåten vil være
feltarbeid og deltagende observasjon.
Som metode gir feltarbeidet innblikk i både det som gjøres, og det som sies. En over-
ordnet målsetting med studien denne rapporten bygger på, har vært å oppnå en mer
helhetlig innsikt i barn og unges liv ved opphold i en barneverninstitusjon. Siden det
tidligere ikke er gjennomført mange studier med denne typen forskningsopplegg ved
barneverninstitusjoner i Norge, dvs. studier hvor deltagende observasjon er hovedme-
tode, kan prosjektet anses som særlig tiltrengt og formålstjenlig.