Previous Page  23 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13

ren er til stede og rundt dem på «hjemmebane» flere dager i uken og over mange må-

neder. Kapittel fire presenterer relevant forskning på feltet knyttet opp mot studien

som denne rapporten bygger på; både nasjonal og internasjonal.

Fra og med kapittel fem introduseres leseren for sentrale temaområder og funn fra felt-

arbeidsstudien. Det som gjøres og sies innenfor institusjonsenheten som synes å utgjø-

re trekk/mønster og å være betegnende har blitt registrert, beskrevet og analysert. I

dette første av i alt seks slike kapitler beskrives, drøftes og fortolkes barneverninstitu-

sjonen som størrelse; hva representerer institusjonsenheten for hvem? Den kan forstås

som et midlertidig hjem og/eller den kan forstås som en arbeidsplass. I denne forbin-

delse belyses særlig ulike aspekter eller strukturer ved institusjonen samt trekk ved

livet innenfor denne, som gjør den til noe utenom eller utover «et vanlig hjem».

Kapittel seks kaster lys over begrepene «de bryr seg egentlig ikke om oss» og «vi må

ikke tro at vi betyr så mye» og søker å fortolke hva som ligger til grunn for dem. Vide-

re drøftes det om - og eventuelt hvordan slike begreper om hverandre eller «de andre»

kan ha betydning for samspillet ungdommene og de voksne i mellom.

Skole er et sentralt temaområde ved institusjonsenheten. Dette redegjøres for i kapittel

sju. Alle ungdomsinformantene har skoleplass, men de har til dels ulike erfaringer og

befatninger med skolen. Noen synes å mestre skolen som lærings

og sosialiserings-

arena bra. Andre opplever ikke å mestre og/eller å trives der, slik at skolen som arena

fremstår som svært utfordrende og vanskelige å opptre på. Kapitlet retter spesielt fokus

og søker dypere innsikt i, de dilemmaer og dragkamper som oppstår i tilknytning

til ungdom som vegrer og/eller nekter å gå på skolen. Både ungdommenes situasjon

før plassering, situasjonene her og nå (under oppholdet) samt tiden som skal komme

etterpå belyses i denne forbindelse. Når miljøpersonalet ved institusjonsenheten ikke

alltid evner «å snu en negativ skoletrend», som kan være en del av oppdrag og mål

beskrevet i barneverntjenestens tiltaksplan, så kan dette også ses opp i mot og forstås

gjennom ungdommenes sammensatte befatning med skolen.

Kapittel åtte tar for seg mat og måltider og viser hvordan handlinger knyttet til disse

daglige ritualer både kan si noe om og gjøre noe med situasjon, stemning og samspill

ungdommen og de voksne i mellom. Kan miljøpersonalet «gjøre omsorg» gjennom

omsorgsfulle handlinger knyttet til mat og måltider? I løpet av feltarbeidet observeres

mange situasjoner som omhandler matlaging, måltider og bespisning. Blant de voksne

i miljøpersonalgruppen kan det være til dels ulikt fokus, og det er også slik at ung-