Previous Page  144 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 144 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

134

10.3 Det motsatte av kartleggingslogikk?

Er det mulig å tolke den måte å tenke og gjøre på som brettprosjektet representerte,

som noe i retning av det motsatte av den tenkning og praksis som tilhører «atferdsing-

eniørenes vitensnett» (Schaanning, E.

http://www.arrvev.no/bok/vitensnettet-omkring-

barnet

), og som man finner innenfor kartleggingslogikk? Kartlegginger kan blant annet

handle om å sanke informasjon, undersøke og vurdere eller utrede et barn / en ung-

doms væremåte. Det ble også gjennomført en type kartlegging ved ungdomshjemmet.

Den gikk ut på at miljøpersonalet de første ukene etter inntak observerte og registrerte

ungdommens opptreden i ulike sammenhenger. De festet seg blant annet ved mat-,

kostholds

og måltidsvaner, rutiner knyttet til hygiene og søvn, og sosiale ferdigheter

og/eller utfordringer. Hva var hensikten med denne prosedyren? En plausibel tolkning

var at den

sammen med sakspapirer og tiltaksplan fra barneverntjenesten

skulle gi

personalet nødvendig informasjon om ungdommen. Den skulle gi innsikt i hvordan

man skulle tilrettelegge for utvikling og å nå eventuelle endringsmål i tiltaksplanen.

Kartleggingen var basert på miljøpersonalets observasjoner. Ungdommene deltok ikke

aktivt i denne prosessen; de var mer eller mindre passive objekter hvis være- og hand-

lemåter ble iakttatt, registrert og vurdert.

Dersom man vurderer longoardprosjektet som et eksempel på en fremgangsmåte som

også kan brukes når man skal lære å kjenne og forstå ungdommen, var dette på mange

måter basert på det motsatte av ovennevnte kartleggingslogikk. Her var ungdommene

aktive subjekter i prosessen, ikke passive objekter som ble observert og registrert via

veiledende punkter på et skjema. Prosjektet var like mye ungdommens bord som de

voksnes, og rollene var mer likestilte enn de var i mange andre sammenhenger. Det er

mulig å anta at de som deltok, også kjente en form for «eierskap» til prosjektet. Ved

aktiv deltagelse kunne de diskutere og komme frem til løsninger sammen. Veiledning

og læring kunne gå begge veier

fra ungdom til voksen og fra voksen til ungdom.

Kunnskap er makt, og i denne sammenheng kunne ungdommene ha vel så mye innsikt

som de voksne. Brettprosjektet tilrettela for aktiv deltagelse i fellesskap, det bidro til

mestring og myndiggjøring, og det var en god inngang med tanke på at miljøpersonalet

skulle kunne lære å kjenne ungdommen og vice versa. I motsetning til kartleggingslo-

gikker og såkalte evidensbaserte metoder og praksiser kunne man kanskje ikke så lett

registrere og måle virkningene av longboardprosjektet, men slik er det ofte med mel-

lommenneskelige relasjoner og kommunikasjon/samspill mellom barn, ungdom og

voksne (forstått som likeverdige subjekter). Det som ikke så lett kan måles er likevel

ikke av mindre betydning; snarere tvert imot.