![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0147.png)
GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
137
AVSLUTTENDE KOMMENTARER
Med longboardprosjektet som eksempel på en sosial aktivitet og et tiltak som bidrar til
å skape et fruktbart samspill mellom ungdom og voksne ved institusjonsenheten av-
sluttes denne rapporten. Den har for øvrig favnet om handlinger og samhandlinger sett
i sammenheng med:
-
Barneverninstitusjonens kvaliteter, og hva barneverninstitusjonen representerer
for hvem.
-
Ungdommenes og de voksnes begreper om og betraktninger av hverandre, og
hva de representerer for hverandre.
-
Forhold rundt skolegang og skole som del av institusjonens oppdrag i forbindel-
se med ungdommens opphold.
-
Sosiale dimensjoner og interaksjonsmønstre knyttet til mat- og måltidspraksiser.
-
Ungdommenes fritid
–
deres muligheter og valg, og hvordan miljøpersonalet
evner å tilrettelegge og bistå ut i fra deres ønsker og interesser.
De fleste studier frembringer nye spørsmålstillinger og idéer. De kan avdekke eller
peke på (tema)områder og mulige sammenhenger som fremstår som sentrale, men som
man har lite forskningsbasert kunnskap om. Dette danner grunnlag for å anbefale ytter-
ligere forskning. Siden denne studien representerer et eksempel og funnene ikke er
direkte generaliserbare, synes det formålstjenlig å forske mer på flere av de temaområ-
der som presenteres i rapporten. Som avsluttende kommentar vil jeg fremheve og an-
befale følgende:
Vi trenger å vite mer om de begreper og betraktninger som foreligger og skapes om
«de andre»; ungdommene vis-à-vis miljøpersonalet og vice versa, og hvilke betyd-
ninger disse har for handlinger og samspill innenfor institusjonssettingen. I denne for-
bindelse kan det være interessant å se nærmere på barneverninstitusjoner som er god-
kjente for ulike typer plasseringer; akutt, omsorg, atferd og/eller rus. Videre viser stu-
dien som denne rapporten bygger på at skole er et sentralt tema i hverdagen også for
ungdom som bor i institusjon, men at de kan oppleve ulike utfordringer i denne for-
bindelse. Disse kan ha betydning for deres valg og strategier og for kommunikasjonen
og samhandlingen ungdommen og miljøpersonalet i mellom. Det bør forskes mer på
hvordan ulike skoletilbud og opplæringsmodeller i barneverninstitusjonene oppleves