Previous Page  147 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 147 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

137

AVSLUTTENDE KOMMENTARER

Med longboardprosjektet som eksempel på en sosial aktivitet og et tiltak som bidrar til

å skape et fruktbart samspill mellom ungdom og voksne ved institusjonsenheten av-

sluttes denne rapporten. Den har for øvrig favnet om handlinger og samhandlinger sett

i sammenheng med:

-

Barneverninstitusjonens kvaliteter, og hva barneverninstitusjonen representerer

for hvem.

-

Ungdommenes og de voksnes begreper om og betraktninger av hverandre, og

hva de representerer for hverandre.

-

Forhold rundt skolegang og skole som del av institusjonens oppdrag i forbindel-

se med ungdommens opphold.

-

Sosiale dimensjoner og interaksjonsmønstre knyttet til mat- og måltidspraksiser.

-

Ungdommenes fritid

deres muligheter og valg, og hvordan miljøpersonalet

evner å tilrettelegge og bistå ut i fra deres ønsker og interesser.

De fleste studier frembringer nye spørsmålstillinger og idéer. De kan avdekke eller

peke på (tema)områder og mulige sammenhenger som fremstår som sentrale, men som

man har lite forskningsbasert kunnskap om. Dette danner grunnlag for å anbefale ytter-

ligere forskning. Siden denne studien representerer et eksempel og funnene ikke er

direkte generaliserbare, synes det formålstjenlig å forske mer på flere av de temaområ-

der som presenteres i rapporten. Som avsluttende kommentar vil jeg fremheve og an-

befale følgende:

Vi trenger å vite mer om de begreper og betraktninger som foreligger og skapes om

«de andre»; ungdommene vis-à-vis miljøpersonalet og vice versa, og hvilke betyd-

ninger disse har for handlinger og samspill innenfor institusjonssettingen. I denne for-

bindelse kan det være interessant å se nærmere på barneverninstitusjoner som er god-

kjente for ulike typer plasseringer; akutt, omsorg, atferd og/eller rus. Videre viser stu-

dien som denne rapporten bygger på at skole er et sentralt tema i hverdagen også for

ungdom som bor i institusjon, men at de kan oppleve ulike utfordringer i denne for-

bindelse. Disse kan ha betydning for deres valg og strategier og for kommunikasjonen

og samhandlingen ungdommen og miljøpersonalet i mellom. Det bør forskes mer på

hvordan ulike skoletilbud og opplæringsmodeller i barneverninstitusjonene oppleves