Previous Page  142 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 142 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

132

Lederen vektla betydningen av valgfrihet, og at aktiviteter og mulige prosjekter måtte

være ønsket og villet fra ungdommens side. I tillegg krevde slike prosesser også inter-

esse og engasjement fra voksne i miljøpersonalgruppen. Flere ungdommer ga uttrykk

for det samme. Det var viktig for dem at interessen fra de voksne var ekte. Som nevnt

tidligere kom de i ulike sammenhenger tilbake til

og fremhevet betydningen av

«ekthet». De ønsket seg voksne som ikke bare gjorde jobben sin, men som ga uttrykk

for oppriktig trivsel, glede og engasjement.

Et annet trekk ved samspillet rundt brettprosjektet var at det fremsto som fritt for be-

tingelser og/eller konsekvenser. Det var ikke noe krav om at brettene måtte ferdigstil-

les (innen et gitt tidspunkt), og det var ikke slik at prosjektet ville ta slutt eller lignende

dersom brettene ikke ble ferdigstilt. Ferdigstillelse var heller ikke knyttet til noen form

for belønning ut over at en fikk sitt eget brett og mulighet til å bruke det. Samhand-

lingen bar preg av åpenhet og fleksibilitet, og den kunne favne om et mangfold av po-

sitive, fruktbare betydninger: det å gjøre noe villet og lystbetont sammen, å være

sammen, å se hverandre og å ha tid til hverandre, å skape noe selv og i fellesskap, å

oppleve medvirkning og mestring, å bygge tillit og bidra til å skape trivsel og glede i

miljøet.

10.2 Om samhandling og relasjonelle ferdigheter

Samvær og samhandling regnes som grunnleggende elementer i miljøterapifaget. Iføl-

ge Wadel og Wadel (2007) forutsetter samhandling relasjonelle ferdigheter. De bruker

bildet «pasning og mottak» og redegjør for hvordan pasningsferdigheter er avhengig

av mottaksferdigheter. Andreassen og Wadel (1989) påpeker at pasnings- og mottaks-

ferdigheter er noe to eller flere personer besitter sammen. Samhandling forutsetter at

de som samhandler, utfyller hverandre. Den som skal passe, må mestre pasningen, og

den som skal ta imot, må mestre mottaket. En ytring eller handling krever en respons

for at den skal bli meningsfull; den gir ikke mening i seg selv (Wadel 2012, viser til

Mead & Morris 1934). I brettprosjektet syntes ungdommen og de voksne å mestre det-

te pasnings- og mottaksspillet. Dermed fremsto det som et

eksempel på en møteplass

og/eller et tiltak hvor miljøpersonell og ungdom lyktes bedre i sitt samspill enn i enkel-

te andre sammenhenger, hvor man ikke alltid lyktes like godt med pasning og mottak,

for eksempel i forbindelse med spørsmål - og forsøk på samarbeid, som hadde med

skole å gjøre. Det var imidlertid interessant å høre Kristian, som engasjerte seg i brett-

prosjektet, fortelle hvordan denne typen felles aktiviteter også kunne være «en vei inn»