Previous Page  140 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 140 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

130

nærmingen, som har søkelys på endring av uønsket atferd (Lillevik og Øien 2015).

Min oppfatning var at miljøpersonalet evnet å tilrettelegge og skapte muligheter for

utvikling gjennom brettprosjektet. Lillevik og Øien peker på at miljøterapien overord-

net

«(…)

betegner en samhandlingsform som preges av miljøterapeutens planlagte,

tilrettelagte og systematiske bruk av det som skjer i samspillet mellom bruker og miljø-

terapeut i miljøet, i «her og nå»-situasjonen

» (2015: 2). Miljøterapien innebærer blant

annet stor grad av planlegging

tiltakene beskrives før de settes i verk

men det po-

engteres også at den må være i stand til å nyttiggjøre seg de uforutsette muligheter som

måtte oppstå. Med andre ord: Den må favne om spontanitet

terapeutisk spontanitet

(Lillevik og Øien, 2015. Viser til Olkowska & Landmark, 2009). Larsen (2015) er

opptatt av de organisatoriske rammebetingelsene og hevder at det å skape muligheter

for at barn og unge i sin situasjon kan arbeide med sin forandring og utvikling, er mil-

jøterapiens primære oppgave.

Gjennom brettprosjektet var det mulig å observere uformelt og meningsfylt samspill

mellom ungdom og voksne som gikk over tid, i fritiden og mot et felles mål. Innenfor

en institusjonssetting er mye knyttet til tid, tidspunkter og planlegging av aktiviteter

innenfor de tidsrom som ikke allerede er fylt med ulike typer virksomheter. Det er mye

og mange som skal tas hensyn til, og det er ikke slik at dette alltid oppleves som me-

ningsfylt flyt og kontinuitet i hverdagen. Prosjektet, som også krevde planlegging, syn-

tes derimot å bidra til å skape nettopp sammenheng og mening gjennom positivt sam-

spill som gikk over tid, og som ungdommene visste skulle holde frem. Utgangspunktet

var at de selv var motiverte og ønsket å skape og eie sine egne brett. Aktiviteten var på

ungdommens premisser og ble ikke drevet frem av de voksne alene. Derimot sto det

voksne ved siden av som selv syntes motiverte, og som var klare til å bidra med hjelp

og veiledning, og som også kunne ta imot råd fra ungdommene. En gjensidighet lå til

grunn for samspillet. Ungdommene og de to voksne som deltok aktivt i prosjektet,

hadde en felles plan og et mål. De hadde til og med snakket

og gjort avtaler om hvor

og hvordan de kunne teste brettene og øve på å bruke dem når de var ferdigstilt. I for-

bindelse med de mange brettøktene utenfor institusjonsenheten ble opplevelsene også

foreviget ved fotografering og film. Slik kunne minner tas vare på

også visuelt.

Ulike situasjoner og samhandlinger som ble observerte og/eller som jeg også deltok i

tilknytning til arbeidet med longboardene ble nedtegnet i feltdagboken. Tidlig i pro-

sjektet

i april måned

står det blant annet: