Previous Page  139 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

129

10. LONGBOARDPROSJEKTET

Det er en lørdag i slutten av april. Klokken er halv tolv. Solen skinner fra skyfri him-

mel. Våren har kommet, og det er liv på plattingen bak huset. En ungdom og en voksen

er i gang med et prosjekt. De skal bygge hver sitt longboard (en

type skateboard). (…).

Arbeidet med longboardene går over mange uker og innbefatter alt fra idéutvikling,

planlegging, prisvurderinger og innkjøp av nødvendig materiale og sikkerhetsutstyr til

skissering av form på brett, testing av stikksag og sagblader, utskjæringer, pussing,

dekorering av brett, vurdering av størrelse og hardhet på hjul og plassering av hjul,

festing av hjul med trucker og kulelager og uttesting av kjøreegenskaper. Til slutt er

produktene ferdige og klare til å tas i bruk.(…).

Flere ungdommer og voksne velger å lage sine egne longboards. Slik etableres et

fruktbart felles prosjekt og en ny fritidssyssel.

36

10.1 Om prosess, miljøterapi og det å skape sammenheng og me-

ning

Longboardprosjektet bidro til å kaste lys over og beskrive deler av det sosiale liv ved

ungdomshjemmet under den seks måneder lange feltarbeidsperioden. På den ene siden

var det spennende å observere fremdriften i prosjektet, fra oppstart via meningsutveks-

linger, prøving, feiling og mestring til ferdigstillelse og ibruktaging.

37

(Prosjektet ble

for så vidt videreført ved at ungdom og ansatte skapte en ny arena for lek og aktivitet

som kunne tas i bruk i fellesskap og/eller også individuelt. I tillegg var det flere ung-

dommer som ønsket å lage egne brett, og som kom i gang etter hvert. Dermed ble også

planleggings- og byggefase videreført). På den andre siden var det interessant å reflek-

tere over betydningen av det samspill som ble skapt gjennom longboardprosjektet, og

hvordan miljøterapien som fagideologiske tenkning syntes å kunne komme til sin rett i

dette. Det siktes da til den miljøterapi hvis grunnlagstenkning hviler på en humanistisk

tilnærming med søkelys på menneskets autonomi, og ikke den atferdsanalytiske til-

36

Teksten er hentet fra feltnotater gjort på ulike tidspunkt, hvor jeg skriver om longboard-prosjektet.

37

Jeg hadde ikke mulighet til å overvære alle trinn i prosessen, men jeg fikk med meg en god del. For øvrig

gjennomførte jeg flere samtaler både med ungdoms

og vokseninformanter som omhandlet brettprosjektet.