GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
129
10. LONGBOARDPROSJEKTET
Det er en lørdag i slutten av april. Klokken er halv tolv. Solen skinner fra skyfri him-
mel. Våren har kommet, og det er liv på plattingen bak huset. En ungdom og en voksen
er i gang med et prosjekt. De skal bygge hver sitt longboard (en
type skateboard). (…).
Arbeidet med longboardene går over mange uker og innbefatter alt fra idéutvikling,
planlegging, prisvurderinger og innkjøp av nødvendig materiale og sikkerhetsutstyr til
skissering av form på brett, testing av stikksag og sagblader, utskjæringer, pussing,
dekorering av brett, vurdering av størrelse og hardhet på hjul og plassering av hjul,
festing av hjul med trucker og kulelager og uttesting av kjøreegenskaper. Til slutt er
produktene ferdige og klare til å tas i bruk.(…).
Flere ungdommer og voksne velger å lage sine egne longboards. Slik etableres et
fruktbart felles prosjekt og en ny fritidssyssel.
36
10.1 Om prosess, miljøterapi og det å skape sammenheng og me-
ning
Longboardprosjektet bidro til å kaste lys over og beskrive deler av det sosiale liv ved
ungdomshjemmet under den seks måneder lange feltarbeidsperioden. På den ene siden
var det spennende å observere fremdriften i prosjektet, fra oppstart via meningsutveks-
linger, prøving, feiling og mestring til ferdigstillelse og ibruktaging.
37
(Prosjektet ble
for så vidt videreført ved at ungdom og ansatte skapte en ny arena for lek og aktivitet
som kunne tas i bruk i fellesskap og/eller også individuelt. I tillegg var det flere ung-
dommer som ønsket å lage egne brett, og som kom i gang etter hvert. Dermed ble også
planleggings- og byggefase videreført). På den andre siden var det interessant å reflek-
tere over betydningen av det samspill som ble skapt gjennom longboardprosjektet, og
hvordan miljøterapien som fagideologiske tenkning syntes å kunne komme til sin rett i
dette. Det siktes da til den miljøterapi hvis grunnlagstenkning hviler på en humanistisk
tilnærming med søkelys på menneskets autonomi, og ikke den atferdsanalytiske til-
36
Teksten er hentet fra feltnotater gjort på ulike tidspunkt, hvor jeg skriver om longboard-prosjektet.
37
Jeg hadde ikke mulighet til å overvære alle trinn i prosessen, men jeg fikk med meg en god del. For øvrig
gjennomførte jeg flere samtaler både med ungdoms
–
og vokseninformanter som omhandlet brettprosjektet.