GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
136
med ønsker for sitt liv. Videre viser de til at det er behov for å utvikle og ta i bruk nye
uttrykksformer for å realisere reell delaktighet for disse ungdommene. Brettprosjektet
kan representere et slikt eksempel. Om det ikke er et eksempel på «en samtaleform»,
er det i hvert fall et eksempel på
–
og et uttrykk for et samspill som kunne lede til at
ungdommen kjente tillit og turte å dele sine meninger og erfaringer og å komme med
ønsker for sine liv. Miljøpersonalet syntes å evne å tilrettelegge for reell medvirkning
gjennom dette tiltaket.
Mange mener at man for å fremme helse og livskvalitet må sørge for at de som er i
kontakt med tjeneste
–
og hjelpeapparatet opplever mestring, mening og sammenheng,
og at de får en reell mulighet til å medvirke i beslutningsprosesser som gjelder igang-
setting av tiltak. Det er grunn til å tro at ulike myndiggjørende metoder og tiltak også
vil være nyttige for barn og unge som har opphold i barneverninstitusjoner, ikke bare
ved at de får bedre fysisk og psykisk helse der og da, men også med tanke på videre
selvstendiggjøring, livsmestring og deltagelse i samfunnet.