GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
135
10.3.1 Imøtekomme mål beskrevet i tiltaksplan
Prosjektaktiviteter, metoder og tiltak hvor barn og unge som bor i barneverninstitusjon,
er direkte involverte og har reell medvirkning, kan også bidra til å imøtekomme mål-
beskrivelser i barneverntjenestens tiltaksplan. Som nevnt kunne brettprosjektet ha ver-
di utover seg selv ved at ungdommen og de voksne «nærmet seg hverandre», slik at de
kunne samarbeide på andre viktige områder. Prosjektet var felles og villet. Det bidro
til aktivitet og fruktbart samspill. Mål beskrevet i barneverntjenestens tiltaksplan kan
sjelden nås dersom ungdommen og/eller de voksne ikke er innstilt på
–
eller ikke ser
meningen med
–
å nå dem. Det krever dessuten samspill mellom partene og en vilje til
«å dra i samme retning». Gjennom longboardprosjektet var det mulig å skape gjensidig
tillit i relasjonene og samhandlingen ungdommen og de voksne imellom. Det ble be-
merket av miljøpersonalet at dette burde ligge i bunn for «å komme i posisjon», slik at
man kunne tilrettelegge og støtte på andre områder
–
eksempelvis med hensyn til skole,
fritid, nettverk/venner og familie. Metoder og tiltak hvor ungdommene myndiggjøres
og frigjøres fremfor å bli objektivert, bidrar til å skape tillit, samspill, trygghet og triv-
sel.
10.4 Om reell medvirkning, myndiggjøring, mestring og livskvalitet
I helsefremmende arbeid står myndiggjøring sentralt. Når det gjelder barn og unge
som bor i barneverninstitusjon, sier lovverket at de har rett til å medvirke i alle forhold
som berører deres liv (lov om barneverntjenester med forskrifter). Institusjonene
trenger derfor ressursorienterte tiltak som tilrettelegger for reell medvirkning fra be-
boernes side, og som kan bidra til mestring og økt livskvalitet. Tilrettelegging for
–
og
ivaretagelse av
–
rettigheter knyttet til medvirkning synes å være en spesielt utfordren-
de oppgave hva angår barn og unge som bor i barneverninstitusjon (se for eksempel:
Ulset og Melheim, 2013; Ulset og Tjelflaat, 2012; Backe-Hansen, Bakketeig, Gautun
og Grønningssæter, 2011, Reime og Fjær, 2010, Ulset, 2010; Ulset, 2009; Tjelflaat og
Ulset, 2008). Dette poengteres også i NOU 2011: 20 «Ungdom, makt og medvirkning»:
De som er under
offentlig omsorg vil i kraft av sine erfaringer og den situasjonen de
er i, ofte være mer sårbare enn andre unge. De beslutninger myndighetene fatter om
dem, har dessuten stor innvirkning på deres hverdagsliv og framtidsutsikter
».
39
Ut fra
dette gir utvalget støtte til barnevernpanelet som
–
for å sikre de unges medvirkning
–
vil utvikle samtaleformer som gjør at barn og unge vil dele sine erfaringer og komme
39
https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2011-20/id666389/?docId=NOU201120110020000DDDEPIS&q=&navchap=1&ch=10