Previous Page  145 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 145 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

135

10.3.1 Imøtekomme mål beskrevet i tiltaksplan

Prosjektaktiviteter, metoder og tiltak hvor barn og unge som bor i barneverninstitusjon,

er direkte involverte og har reell medvirkning, kan også bidra til å imøtekomme mål-

beskrivelser i barneverntjenestens tiltaksplan. Som nevnt kunne brettprosjektet ha ver-

di utover seg selv ved at ungdommen og de voksne «nærmet seg hverandre», slik at de

kunne samarbeide på andre viktige områder. Prosjektet var felles og villet. Det bidro

til aktivitet og fruktbart samspill. Mål beskrevet i barneverntjenestens tiltaksplan kan

sjelden nås dersom ungdommen og/eller de voksne ikke er innstilt på

eller ikke ser

meningen med

å nå dem. Det krever dessuten samspill mellom partene og en vilje til

«å dra i samme retning». Gjennom longboardprosjektet var det mulig å skape gjensidig

tillit i relasjonene og samhandlingen ungdommen og de voksne imellom. Det ble be-

merket av miljøpersonalet at dette burde ligge i bunn for «å komme i posisjon», slik at

man kunne tilrettelegge og støtte på andre områder

eksempelvis med hensyn til skole,

fritid, nettverk/venner og familie. Metoder og tiltak hvor ungdommene myndiggjøres

og frigjøres fremfor å bli objektivert, bidrar til å skape tillit, samspill, trygghet og triv-

sel.

10.4 Om reell medvirkning, myndiggjøring, mestring og livskvalitet

I helsefremmende arbeid står myndiggjøring sentralt. Når det gjelder barn og unge

som bor i barneverninstitusjon, sier lovverket at de har rett til å medvirke i alle forhold

som berører deres liv (lov om barneverntjenester med forskrifter). Institusjonene

trenger derfor ressursorienterte tiltak som tilrettelegger for reell medvirkning fra be-

boernes side, og som kan bidra til mestring og økt livskvalitet. Tilrettelegging for

og

ivaretagelse av

rettigheter knyttet til medvirkning synes å være en spesielt utfordren-

de oppgave hva angår barn og unge som bor i barneverninstitusjon (se for eksempel:

Ulset og Melheim, 2013; Ulset og Tjelflaat, 2012; Backe-Hansen, Bakketeig, Gautun

og Grønningssæter, 2011, Reime og Fjær, 2010, Ulset, 2010; Ulset, 2009; Tjelflaat og

Ulset, 2008). Dette poengteres også i NOU 2011: 20 «Ungdom, makt og medvirkning»:

De som er under

offentlig omsorg vil i kraft av sine erfaringer og den situasjonen de

er i, ofte være mer sårbare enn andre unge. De beslutninger myndighetene fatter om

dem, har dessuten stor innvirkning på deres hverdagsliv og framtidsutsikter

».

39

Ut fra

dette gir utvalget støtte til barnevernpanelet som

for å sikre de unges medvirkning

vil utvikle samtaleformer som gjør at barn og unge vil dele sine erfaringer og komme

39

https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2011-

20/id666389/?docId=NOU201120110020000DDDEPIS&q=&navchap=1&ch=10