Previous Page  136 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 136 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

126

Med hensyn til sosial aktivitet og mulige vennerelasjoner syntes ungdommene og de

voksne å vurdere det å bo og leve sammen med jevnaldrende i en institusjonsenhet

nokså likt. Selv om noen av ungdommene trolig ikke hadde funnet (naturlig) sammen

«

på utsida

», som Lars uttrykte det, kunne relasjonene og fellesskapet som oppsto mel-

lom ungdommene være av stor betydning for dem her og nå under institusjonsopphol-

det.

9.4.1 Vennebesøk

Ungdommens venner og vennekontakt ble drøftet både i uformelle samtaler og i in-

tervjusamtaler med miljøpersonalet. Vennebesøk som tema knyttet til fritid ble løftet

frem på bakgrunn av observasjoner gjort gjennom uker og måneder: Ungdommene

hadde svært sjelden eller aldri besøk av venner. Personalet ga uttrykk for at de i ut-

gangspunktet var positive til å ha jevnaldrende venner på besøk ved institusjonsenhe-

ten. Samtidig viste de til forhold som de mente kunne si noe om hvorfor dette likevel

sjelden skjedde. Her er et utdrag fra en intervjusamtale hvor Lars forteller noe om det-

te:

«Noen har venner på besøk, men det kan nok være litt, altså det er jo.. jeg kan

se for meg selv jeg at det er flaut å bo på ungdomshjem og du ønsker ikke at det

skal bli påmint, med å dra de hit (…)og det handler ikke noe om uvilje, for vi

drar og henter venner vi.

(…).

I utgangspunktet så ønsker vi jo at de skal ha et

mest mulig normalt liv. I det inngår jo sosialisering. Men det er klart, har vi

spesielt krevende ungdommer så kan vi ikke dra hvem som helst inn i det heller.

For det er, apropos sånn stigmatisering, vi kan liksom ikke ha folk på besøk

hvis det er høylytt krangling i stua hver eneste da

g.(…). Så vi prøver å legge til

rette for det, men jeg tipper det er litt flaut. At det er lettere på en måte å være

en av de andre utenfor, enn hvis du drar de andre hit på institusjonen».

Lars la vekt på forholdet «å bo i institusjon», og at dette trolig kunne oppleves som et

stigma. Dette er i tråd med en tidligere studie om institusjonsplasserte ungdommers

oppfatninger og tilnærminger hva angår venner og vennekontakt (Ulset, 2016). Å invi-

tere med jevnaldrende klassekamerater og potensielle venner hjem til institusjonen ble

nok av mange oppfattet som vanskelig. Ungdommene ønsket å fremstå som alle andre,

eller som «en av de andre utenfor». Personalet ønsket at ungdommene skulle oppleve å

ha et så normalt liv som mulig den tiden de bodde i institusjonen. Derfor var de stort

sett positive om noen ga uttrykk for at de ønsket vennebesøk. Dersom de fant det guns-

tig kunne de til og med tilby seg å hente dem. En annen informant i personalgruppen

vektla noe av det samme. Det var ønskelig å normalisere hverdagen mest mulig, men