Previous Page  132 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 132 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

122

De av ungdommene som ikke deltok i organiserte aktiviteter utenfor institusjonen fylte

mye av fritiden med hjemlige sysler. Mulighetene til å foreta og gjennomføre impulsi-

ve valg og handlinger, som for eksempel å stikke en tur på kjøpesenter, dra i svømme-

hallen, på bowling eller kino var få. Slike ønsker måtte forelegges miljøpersonalet, slik

at de kunne vurdere om/når dette eventuelt var mulig å gjennomføre i praksis. Det var

også greit å forhøre seg om hvorvidt flere ungdommer ønsket det samme, og når det

eventuelt kunne passe for dem. Spesielt jentene hadde av og til ønske om å ta turer til

byen. Personalet var stort sett positive, og forsøkte å tilrettelegge, planlegge og fastslå

mulige tidspunkter. I forbindelse med byturene var det gjerne mange ønsker/gjøremål

som skulle innfris på forholdsvis kort tid. Man kunne anta at dette medførte stress og

mas, men personalet utviste ro og tålmodighet. Dette bidro til å skape god stemning og

en følelse av å ha all verdens tid selv om man ikke hadde det. Ungdommene ledet an

inn og ut av butikker og prøverom. De kom også med ønsker som ikke var formidlet i

forkant av turen, og selv om det var knapt med tid tok de voksne ungdommens sponta-

ne ønsker på alvor. De fremsto som rolige, løsningsorienterte og muliggjorde direkte

og reell medvirkning fra ungdommens side der og da. Deres væremåte hadde trolig

mye å si for stemning og samspill.

9.4 Venner

Ungdommene som deltok i studien hadde ikke en fast omgangskrets med venner uten-

for institusjonen/i nærområdet som de pleide å omgås i fritiden. De var sjelden på be-

søk hos venner, og de fikk sjelden besøk av venner. I samtaler og intervju både med

ungdommene og de voksne ble det gitt uttrykk for at det kunne foreligge en rekke di-

lemmaer knyttet til det å få venner, utvikle vennskap, ta imot besøk av venner i institu-

sjonen og opprettholde kontakt med tidligere venner. Dilemmaene eller utfordringene

syntes delvis å være i tråd med de som redegjøres for i en publikasjon basert på en

studie om institusjonsplasserte ungdommers erfaringer med, oppfatninger av og strate-

gier knyttet til vennskap (Ulset, 2016). Dette gjaldt blant annet ungdommenes skolesi-

tuasjon (se punkt 7.2.2) og det faktum at de bodde (midlertidig) i en institusjon. Disse

faktorene hadde betydning for om det lot seg gjøre og/eller var ønskelig fra ungdom-

mens side å utvikle vennskap utenfor institusjonssettingen. Når det gjaldt erfaringer

med gjentatte flyttinger i oppveksten, som viste seg å være av betydning i vennskaps-

studien, fremsto ikke denne som like relevant for ungdommene som deltok som infor-

manter i feltarbeidsstudien. Det fremgikk nemlig at ungdom som hadde flyttet mye i

oppveksten, enten med familien sin eller i regi av barnevernet eller begge deler, kunne

ta disse erfaringene i betraktning når de møtte jevnaldrende på nye steder. De valgte «å