GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
121
opptatt av aktivering og samspill. Deres fokus var også rettet fremover med tanke på
ungdommenes videre sosiale liv etter institusjonsoppholdet. Inntrykket var at miljøper-
sonalet ikke først og fremst rettet oppmerksomheten mot ungdommenes fortid og/eller
deres indre liv. De sørget imidlertid alltid for å innhente hjelp utenifra
–
det være seg
fra barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), Regionalt ressurssenter om vold,
traumatisk stress og selvmordsforebygging, Statens barnehus eller fastlege, slik at dis-
se utfordringene ble tatt tak i
–
og jobbet med
–
under institusjonsoppholdet.
35
9.3 Ungdommenes innflytelse og medvirkning
Reell medvirkning og innflytelse i fritiden fremsto tydeligst for ungdom som hadde
ønsker og interesser som innebar deltakelse i organiserte aktiviteter. Da foretok ung-
dommen selvbestemte valg med hensyn til fritidssysler. Disse var tidfestede og plan-
lagte, og personalet tok alltid hensyn til
–
og prioriterte
–
kjøring, logistikk og nærvær
i forbindelse med faste, organiserte aktiviteter. Spontane ønsker og uorganisert aktivi-
tet ble også støttet opp om, men de ble aldri prioritert fremfor organiserte. Dermed
kunne medvirkningen med hensyn til fritidssysler bli «satt på vent» i en del sammen-
henger for de som ikke deltok i organisert aktivitet. Dette gjaldt spesielt for aktiviteter
eller gjøremål/underholdning som krevde skyssing til og fra. Det som sto på planen,
som var fastsatt, var alltid førstevalg. Miljøpersonalet hadde ikke alltid anledning til å
skysse (på sparket), når ungdommene ønsket å bli kjørt. Som regel krevde kjøring noe
planlegging, men de av ungdommene som «var på», og som tok initiativ (selv om de
ikke deltok i organiserte aktiviteter), ble sett, hørt og oppnådde mer (synlig) innflytelse
i hverdag og fritid, enn de som var mer introverte.
Institusjonens fysiske beliggenhet hadde noe betydning for ungdommenes fritid, spon-
tane valg, ønsker og medvirkningsmuligheter. De var i mange sammenhenger avheng-
ig av transport for å komme seg til, fra og mellom ulike aktiviteter og gjøremål. Noen
ungdommer fortalte at de ikke alltid var fornøyde med beliggenheten. De opplevde at
den begrenset deres muligheter og valgfrihet i fritiden. De ble mindre frie og selvsten-
dige og mer avhengige av de voksne. Spesielt de av ungdommene som kom fra by el-
ler bynære områder ga uttrykk for at dette var uvant for dem.
35
Noe tydet imidlertid på at institusjonen var i ferd med å rette mer oppmerksomhet mot traumefeltet og trau-
mebevisst omsorg, siden den deltok i kompetansehevingsprogrammet HandleKraft.