Background Image
Previous Page  47 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 128 Next Page
Page Background

44

6. Sannsynlighet - Venndiagram

OPPLEGG 1: VENNDIAGRAM

AKTIVITET 1

Denne oppgaven gjøres i fellesskap. Målet er å vise oppbyggingen av venndiagram.

I starten av timen må læreren skrive følgende oppgave på tavlen:

I en klasse er det 29 elever. Når vi undersøker idrettsinteressen nner vi at 18 elever i klassen liker fotball, og

13 elever liker ski. 5 av elevene liker ingen av disse to idrettene.

Mange elever vil si at læreren har gjort en feil, da 18 + 13 + 5 er mer enn 29. Dermed er klassesamtalen

i gang, og man kan utfordre elevene til å systematisere opplysningene.

Eleven får rkantbrikker og jobber parvis med systematiseringen.

• Velg først ut 29 blå brikker som illustrerer antall elever i klassen. Deretter tar du 18 grønne

brikker som illustrerer det «å like fotball», og 13 røde brikker som illustrerer det «å like ski»

• Legg ut de 29 blå elev-brikkene på bordet.

• Skyv 5 blå elev-brikker litt for seg selv. Dette illustrerer de elevene som ikke liker noen av de to

idrettene vi jobber med.

• Plasser brikkene med egenskapene «å like fotball» og «å like ski» oppå de blå elevbrikkene.

• Alle egenskapene må få plass.

Med brikkene foran seg og på elektronisk tavle eller overhead, kan læreren stille følgende spørsmål til

klassen. Læreren noterer svarene på tavlen.

Hvor mange av de 29 elevene

• Liker ikke noen av idrettene.

• Liker kun fotball.

• Liker kun ski.

• Liker både fotball og ski.

• Summer de re svarene. Kan dere gi en begrunnelse for summen?