43
6. Sannsynlighet - Venndiagram
TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT
Opplegget gir en n innfallsvinkel til en samtale om ere sentrale begreper. Vi anbefaler at det settes
av 2 - 3 skoletimer
UTSTYR
Firkantete tellebrikker (overheadbrikker/fargete gjennomskinnelige), mengderinger eller hyssing,
klistrelapper og oppgaveark.
INTRODUKSJON
Før man gjennomfører opplegget, må læreren re ektere over spørsmål som kan stilles for å stimulere
elevene i arbeidet. Ikke gi elevene svar på spørsmål, men still deg undrende til problemstillingene
sammen med elevene.
DIDAKTISK BEGRUNNELSE
Gjennom utforsking og en induktiv tilnærming til læresto et vil mange elever oppleve en ny
innfallsvinkel til dette temaet. De bygger selv opp forståelse for temaet, og i samarbeid og samtale
med andre elever forsterker de begrepsdannelsen. For mange elever er det læringsstøttende å jobbe
med konkreter og å visualisere oppgaven de skal løse. Det er også viktig å forberede spørsmål som
underbygger forståelse for temaet, slik at elevene selv nner svar på oppgaven. Oppgaven gir rom for
å trekke inn ere begreper fra sannsynlighet, og det gir læreren gode muligheter for å tilrettelegge for
den enkelte elevs læring.