Background Image
Previous Page  46 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 46 / 128 Next Page
Page Background

43

6. Sannsynlighet - Venndiagram

TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT

Opplegget gir en n innfallsvinkel til en samtale om ere sentrale begreper. Vi anbefaler at det settes

av 2 - 3 skoletimer

UTSTYR

Firkantete tellebrikker (overheadbrikker/fargete gjennomskinnelige), mengderinger eller hyssing,

klistrelapper og oppgaveark.

INTRODUKSJON

Før man gjennomfører opplegget, må læreren re ektere over spørsmål som kan stilles for å stimulere

elevene i arbeidet. Ikke gi elevene svar på spørsmål, men still deg undrende til problemstillingene

sammen med elevene.

DIDAKTISK BEGRUNNELSE

Gjennom utforsking og en induktiv tilnærming til læresto et vil mange elever oppleve en ny

innfallsvinkel til dette temaet. De bygger selv opp forståelse for temaet, og i samarbeid og samtale

med andre elever forsterker de begrepsdannelsen. For mange elever er det læringsstøttende å jobbe

med konkreter og å visualisere oppgaven de skal løse. Det er også viktig å forberede spørsmål som

underbygger forståelse for temaet, slik at elevene selv nner svar på oppgaven. Oppgaven gir rom for

å trekke inn ere begreper fra sannsynlighet, og det gir læreren gode muligheter for å tilrettelegge for

den enkelte elevs læring.