42
6. Sannsynlighet - Venndiagram
KOMPETANSEMÅL
Kompetansemålene er hentet fra 1T og 1P.
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
• berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglege utfall, systematisere oppteljingar ved
hjelp av krysstabellar, venndiagram og val-tre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga
(1T)
• berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglege utfall, systematisere oppteljingar ved
hjelp av krysstabellar, venndiagram og val-tre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga i
praktiske samanhengar (1P)
LÆRINGSMÅL
• Eleven skal bli kjent med ulike begreper innenfor sannsynlighet gjennom en praktisk
tilnærming.
• Eleven skal få en forståelse for og kunne bruke addisjonssetningen i sannsynlighetsberegning.
• Eleven skal kunne systematisere en oppgave ved hjelp av venndiagram.
• Eleven skal bruke ulike representasjoner, skriftlig og muntlig, og oversette mellom dem.
ARBEIDSFORM
Dette temaet er delt inn i to opplegg, Venndiagram og Addisjonssetningen. Innenfor hvert opplegg
er det ere aktiviteter. Det første opplegget er en intuitiv innføring i sannsynlighet. Opplegget viser
elevene at man kan løse veldig mange oppgaver uten kjennskap til mange faguttrykk. I det andre
opplegget er målet å få forståelse for addisjonssetningen.
I løpet av arbeidet introduseres det matematiske symbolspråket for mengdelære og
sannsynlighetsregning. Elevene må få erfaring i å oversette fra en representasjon til en annen,
f. eks. fra «Sannsynligheten for at det regner i morgen» til
P(R)
. Legg vekt på at elevene må lese
sannsynlighetene med fulle setninger, dvs. at
P(R)
alltid skal leses «Sannsynligheten for at det regner i
morgen». Det er viktig at man gir seg tid til å lese slike oppgaver høyt.
Mens det første opplegget gjennomføres som veksling mellom pararbeid og klasseromsamtale, er det
andre opplegget tilrettelagt for selvstudium. Likevel er det ønskelig at elevene jobber sammen i par,
slik at de kan diskutere seg imellom. Dette opplegget blir dermed tenkt som naturlig di erensiering i
klasserommet. Etter arbeidet må det oppsummeres i fellesskap.
Det er viktig at læreren stimulerer til faglige samtaler. Elevene skal skrive ned det de oppdager, både
med ord og med matematiske symboler.
Som lærer bør man i størst mulig grad stimulere elevene til å være aktive i bruken av konkreter. I dette
opplegget er det en fordel at læreren kan jobbe med digital tavle eller overheadprojektor.
Sannsynlighet
– Venndiagram
6