Background Image
Previous Page  45 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 45 / 128 Next Page
Page Background

42

6. Sannsynlighet - Venndiagram

KOMPETANSEMÅL

Kompetansemålene er hentet fra 1T og 1P.

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

• berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglege utfall, systematisere oppteljingar ved

hjelp av krysstabellar, venndiagram og val-tre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga

(1T)

• berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglege utfall, systematisere oppteljingar ved

hjelp av krysstabellar, venndiagram og val-tre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga i

praktiske samanhengar (1P)

LÆRINGSMÅL

• Eleven skal bli kjent med ulike begreper innenfor sannsynlighet gjennom en praktisk

tilnærming.

• Eleven skal få en forståelse for og kunne bruke addisjonssetningen i sannsynlighetsberegning.

• Eleven skal kunne systematisere en oppgave ved hjelp av venndiagram.

• Eleven skal bruke ulike representasjoner, skriftlig og muntlig, og oversette mellom dem.

ARBEIDSFORM

Dette temaet er delt inn i to opplegg, Venndiagram og Addisjonssetningen. Innenfor hvert opplegg

er det ere aktiviteter. Det første opplegget er en intuitiv innføring i sannsynlighet. Opplegget viser

elevene at man kan løse veldig mange oppgaver uten kjennskap til mange faguttrykk. I det andre

opplegget er målet å få forståelse for addisjonssetningen.

I løpet av arbeidet introduseres det matematiske symbolspråket for mengdelære og

sannsynlighetsregning. Elevene må få erfaring i å oversette fra en representasjon til en annen,

f. eks. fra «Sannsynligheten for at det regner i morgen» til

P(R)

. Legg vekt på at elevene må lese

sannsynlighetene med fulle setninger, dvs. at

P(R)

alltid skal leses «Sannsynligheten for at det regner i

morgen». Det er viktig at man gir seg tid til å lese slike oppgaver høyt.

Mens det første opplegget gjennomføres som veksling mellom pararbeid og klasseromsamtale, er det

andre opplegget tilrettelagt for selvstudium. Likevel er det ønskelig at elevene jobber sammen i par,

slik at de kan diskutere seg imellom. Dette opplegget blir dermed tenkt som naturlig di erensiering i

klasserommet. Etter arbeidet må det oppsummeres i fellesskap.

Det er viktig at læreren stimulerer til faglige samtaler. Elevene skal skrive ned det de oppdager, både

med ord og med matematiske symboler.

Som lærer bør man i størst mulig grad stimulere elevene til å være aktive i bruken av konkreter. I dette

opplegget er det en fordel at læreren kan jobbe med digital tavle eller overheadprojektor.

Sannsynlighet

– Venndiagram

6