Background Image
Previous Page  15 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 128 Next Page
Page Background

12

1. Figurtall, følger og rekker - Tårn

UTVIDELSE AV OPPGAVEN

Det nnes mange elever som har vanskeligheter med å nne eksplisitte formler. I og med at

modellering er viktig, spesielt i 2 P, må elevene ha mye trening i dette. Det hjelper å jobbe med

forskjellige representasjoner. Vi har brukt representasjonene konkreter, tabell og formel. For å vise det

på enda ere måter, kan vi utvide med gra sk representasjon. Regresjon med digitalt hjelpemiddel er

en god vei til bedre forståelse, spesielt for elever som ikke klarer å nne den eksplisitte formelen.

I GeoGebra skriver man verdiene fra tabellen på arket inn i regnearket og velger regresjonsanalyse.

NB: Vi anbefaler at innholdet i regresjonsvinduet kopieres over i gra kkfeltet på grunn av den uvanlige

stillingen av koordinatsystemet i regresjonsvinduet.

I funksjonsuttrykket vi får, nner vi igjen 4-tallet fra «det øker med 4» som stigningstall i

funksjonsuttrykket. Dette gir økt forståelse av begrepet «stigningstall», samtidig som det viser at ulike

emner i matematikk henger sammen.

Konstantleddet blir derimot en mer teoretisk diskusjon for interesserte elever. Hvor mange sider ser vi

hvis vi ikke har noen terning? Funksjonens gyldighetsområde er x ≥ 1.