12
1. Figurtall, følger og rekker - Tårn
UTVIDELSE AV OPPGAVEN
Det nnes mange elever som har vanskeligheter med å nne eksplisitte formler. I og med at
modellering er viktig, spesielt i 2 P, må elevene ha mye trening i dette. Det hjelper å jobbe med
forskjellige representasjoner. Vi har brukt representasjonene konkreter, tabell og formel. For å vise det
på enda ere måter, kan vi utvide med gra sk representasjon. Regresjon med digitalt hjelpemiddel er
en god vei til bedre forståelse, spesielt for elever som ikke klarer å nne den eksplisitte formelen.
I GeoGebra skriver man verdiene fra tabellen på arket inn i regnearket og velger regresjonsanalyse.
NB: Vi anbefaler at innholdet i regresjonsvinduet kopieres over i gra kkfeltet på grunn av den uvanlige
stillingen av koordinatsystemet i regresjonsvinduet.
I funksjonsuttrykket vi får, nner vi igjen 4-tallet fra «det øker med 4» som stigningstall i
funksjonsuttrykket. Dette gir økt forståelse av begrepet «stigningstall», samtidig som det viser at ulike
emner i matematikk henger sammen.
Konstantleddet blir derimot en mer teoretisk diskusjon for interesserte elever. Hvor mange sider ser vi
hvis vi ikke har noen terning? Funksjonens gyldighetsområde er x ≥ 1.