Background Image
Previous Page  13 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 128 Next Page
Page Background

10

1. Figurtall, følger og rekker - Tårn

Dette opplegget passer best for 1P, 2P og 2P-Y.

En beskrivelse av aktuelle kompetansemål nnes på side 1 - 3.

UTSTYR

Centikuber eller terninger og oppgaveark.

AKTIVITET

Elevene arbeider parvis. De jobber seg gjennom oppgavearket, målet er å nne frem til algebraiske

uttrykk ved hjelp av konkreter.

Oppgave 1

• Bygg et tårn med terninger, det vil si at du setter terningene opp på hverandre. Tell antall

synlige sider og noter svaret i tabellen.

• Prøv å nne en sammenheng mellom antall terninger og antall synlige sider. Noter

sammenhengen med ord.

• Bruk denne sammenhengen for å nne antall synlige sider i ere tårn.

• Klarte du å nne løsningen med regelen du har skrevet i boksen over, eller måtte du endre noe

for å nne antall sider i høye tårn? Noter den nye regelen.

Oppgave 2

• I denne oppgaven gjør du det samme som i oppgave 1, men nå teller du sidene som

ikke

synes.

• Prøv å nne en sammenheng mellom antall terninger og antall ikke-synlige sider. Noter

sammenhengen med ord.

• Bruk denne sammenhengen for å nne antall ikke-synlige sider i ere tårn.

• Klarte du å nne løsningen med regelen som du har skrevet i boksen over, eller måtte du endre

noe for å nne antall ikke-synlige sider i høye tårn? Noter den nye regelen.

Figurtall, følger og rekker

– Tårn

1