10
1. Figurtall, følger og rekker - Tårn
Dette opplegget passer best for 1P, 2P og 2P-Y.
En beskrivelse av aktuelle kompetansemål nnes på side 1 - 3.
UTSTYR
Centikuber eller terninger og oppgaveark.
AKTIVITET
Elevene arbeider parvis. De jobber seg gjennom oppgavearket, målet er å nne frem til algebraiske
uttrykk ved hjelp av konkreter.
Oppgave 1
• Bygg et tårn med terninger, det vil si at du setter terningene opp på hverandre. Tell antall
synlige sider og noter svaret i tabellen.
• Prøv å nne en sammenheng mellom antall terninger og antall synlige sider. Noter
sammenhengen med ord.
• Bruk denne sammenhengen for å nne antall synlige sider i ere tårn.
• Klarte du å nne løsningen med regelen du har skrevet i boksen over, eller måtte du endre noe
for å nne antall sider i høye tårn? Noter den nye regelen.
Oppgave 2
• I denne oppgaven gjør du det samme som i oppgave 1, men nå teller du sidene som
ikke
synes.
• Prøv å nne en sammenheng mellom antall terninger og antall ikke-synlige sider. Noter
sammenhengen med ord.
• Bruk denne sammenhengen for å nne antall ikke-synlige sider i ere tårn.
• Klarte du å nne løsningen med regelen som du har skrevet i boksen over, eller måtte du endre
noe for å nne antall ikke-synlige sider i høye tårn? Noter den nye regelen.
Figurtall, følger og rekker
– Tårn
1