Background Image
Previous Page  10 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 128 Next Page
Page Background

7

Figurtall, følger og rekker

LÆRINGSMÅL

• Eleven skal gjennom praktisk arbeid nne mønster og sammenhenger.

• Eleven skal nne både rekursiv og implisitt formel for mønster.

• Eleven skal nne sammenhenger mellom forskjellige representasjoner.

• Eleven skal vise at algebraiske uttrykk er like.

• Eleven skal anvende algebra i praktiske sammenhenger.

• Eleven skal bruke digitale hjelpemidler til å nne og/eller bekrefte svaret.

• Eleven skal nne kjennetegn for aritmetiske og geometriske rekker.

• Eleven skal beregne summen og grenseverdier av aritmetiske og geometriske rekker.

OVERSIKT

Dette kapittelet er delt inn i re ulike opplegg: Tårn, Ramme, Perlebrett og Treet. Disse oppleggene

kan gjennomføres uavhengig av hverandre. I starten av hvert opplegg står det hvilket klassetrinn

opplegget er spesielt egnet for. I tillegg til å nne et matematisk uttrykk, krever noen av oppleggene

også avansert matematisk kunnskap. Disse oppleggene er betegnet med R2 eller S2. Se ellers tabellen

med oversikt over anbefalte klassetrinn i slutten av denne innledningen.

ARBEIDSFORM

I alle oppleggene arbeider elevene i par eller i små grupper. Til noen av dem nnes det oppgaveark

som kopieringsoriginaler bakerst i heftet, noe som gjør at elevene kan jobbe i eget tempo. Andre

oppgaver gis muntlig. Disse er egnet til faglig samtale og diskusjon, siden alle elevene jobber med

samme problemstilling samtidig.

Felles for alle oppleggene er at elevene skal nne frem til et matematisk uttrykk. De este starter

med at elevene bygger gurer. Elevene vil besvare oppgavene på forskjellige måter. Av den grunn

er det viktig at man fører en klassesamtale i etterkant der de ulike strategiene og løsningene blir

sammenlignet.

TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT

Hvert opplegg tar omtrent 2-3 skoletimer.

UTSTYR

Avhengig av opplegget

Runde og/eller rkantete tellebrikker, centikuber eller terninger og oppgaveark.