7
Figurtall, følger og rekker
LÆRINGSMÅL
• Eleven skal gjennom praktisk arbeid nne mønster og sammenhenger.
• Eleven skal nne både rekursiv og implisitt formel for mønster.
• Eleven skal nne sammenhenger mellom forskjellige representasjoner.
• Eleven skal vise at algebraiske uttrykk er like.
• Eleven skal anvende algebra i praktiske sammenhenger.
• Eleven skal bruke digitale hjelpemidler til å nne og/eller bekrefte svaret.
• Eleven skal nne kjennetegn for aritmetiske og geometriske rekker.
• Eleven skal beregne summen og grenseverdier av aritmetiske og geometriske rekker.
OVERSIKT
Dette kapittelet er delt inn i re ulike opplegg: Tårn, Ramme, Perlebrett og Treet. Disse oppleggene
kan gjennomføres uavhengig av hverandre. I starten av hvert opplegg står det hvilket klassetrinn
opplegget er spesielt egnet for. I tillegg til å nne et matematisk uttrykk, krever noen av oppleggene
også avansert matematisk kunnskap. Disse oppleggene er betegnet med R2 eller S2. Se ellers tabellen
med oversikt over anbefalte klassetrinn i slutten av denne innledningen.
ARBEIDSFORM
I alle oppleggene arbeider elevene i par eller i små grupper. Til noen av dem nnes det oppgaveark
som kopieringsoriginaler bakerst i heftet, noe som gjør at elevene kan jobbe i eget tempo. Andre
oppgaver gis muntlig. Disse er egnet til faglig samtale og diskusjon, siden alle elevene jobber med
samme problemstilling samtidig.
Felles for alle oppleggene er at elevene skal nne frem til et matematisk uttrykk. De este starter
med at elevene bygger gurer. Elevene vil besvare oppgavene på forskjellige måter. Av den grunn
er det viktig at man fører en klassesamtale i etterkant der de ulike strategiene og løsningene blir
sammenlignet.
TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT
Hvert opplegg tar omtrent 2-3 skoletimer.
UTSTYR
Avhengig av opplegget
Runde og/eller rkantete tellebrikker, centikuber eller terninger og oppgaveark.