8
Figurtall, følger og rekker
DIDAKTISKE REFLEKSJONER
Alle aktivitetene i disse undervisningsoppleggene skal hjelpe elevene med å se mønster. Mønster kan
representeres på forskjellige måter, slik som muntlig beskrivelse, tegning, tallmønster eller algebraisk
form. Her er vi spesielt interesserte i den algebraiske formen.
Det er viktig å tenke på at jobbing med gurtall og det å nne mønster kan være vanskelig selv for
høyt presterende elever. Mange elever som er inke til å løse oppstilte oppgaver, sliter når de skal
nne ut sammenhenger på egen hånd.
Oppgavetypene er valgt ut slik at det er lett å nne mange ulike løsninger. Mange elever tror at
det bare nnes en løsning eller at det nnes en beste løsning. Oppgaver der vi tar utgangspunkt i
gurtall vil imidlertid åpne for mange mulige svar. Det er et viktig poeng at elevene ser at forskjellige
løsningsmuligheter kan være riktige. Bak de ulike løsningene er forskjellige tankemønster som
må gjøres kjent for alle elevene i en oppsummerende klassesamtale. De ulike løsningene kan så
sammenlignes med hverandre, og ved hjelp av algebra kan man se at det dreier seg om ulike former
av samme uttrykk.
Det viser seg at mange elever jobber bedre ved bruk av kopieringsoriginaler med tabeller. Spesielt lavt
presterende elever vil gjerne ha tall eller ord i alle ruter. Erfaringen viser at de jobber mer systematisk
og heller ikke gir opp så lett med denne hjelpen.
En oversikt over undervisningsopplegg med anbefalte klassetrinn:
* deler av opplegget er egnet
Opplegg1 Tårn
1P
2P 2P-Y
Oppgaveark
Opplegg 2 Ramme 1P 1T 2P 2P-Y 2T S1
S2
Opplegg 3 Perlebrett 1P* 1T* 2P* 2P-Y* 2T* S1* R2 S2 Oppgaveark
til deler av
opplegget
Opplegg 4 Treet
R2 S2 Oppgaveark