Background Image
Previous Page  11 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 128 Next Page
Page Background

8

Figurtall, følger og rekker

DIDAKTISKE REFLEKSJONER

Alle aktivitetene i disse undervisningsoppleggene skal hjelpe elevene med å se mønster. Mønster kan

representeres på forskjellige måter, slik som muntlig beskrivelse, tegning, tallmønster eller algebraisk

form. Her er vi spesielt interesserte i den algebraiske formen.

Det er viktig å tenke på at jobbing med gurtall og det å nne mønster kan være vanskelig selv for

høyt presterende elever. Mange elever som er inke til å løse oppstilte oppgaver, sliter når de skal

nne ut sammenhenger på egen hånd.

Oppgavetypene er valgt ut slik at det er lett å nne mange ulike løsninger. Mange elever tror at

det bare nnes en løsning eller at det nnes en beste løsning. Oppgaver der vi tar utgangspunkt i

gurtall vil imidlertid åpne for mange mulige svar. Det er et viktig poeng at elevene ser at forskjellige

løsningsmuligheter kan være riktige. Bak de ulike løsningene er forskjellige tankemønster som

må gjøres kjent for alle elevene i en oppsummerende klassesamtale. De ulike løsningene kan så

sammenlignes med hverandre, og ved hjelp av algebra kan man se at det dreier seg om ulike former

av samme uttrykk.

Det viser seg at mange elever jobber bedre ved bruk av kopieringsoriginaler med tabeller. Spesielt lavt

presterende elever vil gjerne ha tall eller ord i alle ruter. Erfaringen viser at de jobber mer systematisk

og heller ikke gir opp så lett med denne hjelpen.

En oversikt over undervisningsopplegg med anbefalte klassetrinn:

* deler av opplegget er egnet

Opplegg1 Tårn

1P

2P 2P-Y

Oppgaveark

Opplegg 2 Ramme 1P 1T 2P 2P-Y 2T S1

S2

Opplegg 3 Perlebrett 1P* 1T* 2P* 2P-Y* 2T* S1* R2 S2 Oppgaveark

til deler av

opplegget

Opplegg 4 Treet

R2 S2 Oppgaveark