Background Image
Previous Page  7 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 128 Next Page
Page Background

4

kan fremmes ved at lærer og elever fokuserer

på sammenhenger mellom matematiske ideer,

fakta og prosedyrer. I tillegg må elevene selv

gjøre en innsats for å forstå matematikken og

de strukturer som ligger bak (Nosrati &Wæge,

2015).

Undervisningsoppleggene i dette heftet

legger opp til at elevene skal utvikle relasjonell

forståelse og nne sammenhenger i matematikk.

Når læreren skal gjennomføre oppleggene i

heftet, er det viktig at hun eller han forteller

elevene at de vil bli utfordret på å utvikle egne

løsningsmetoder og at de skal kunne forklare

hvordan de tenker. I helklassediskusjoner

i slutten av timen vil lærerens rolle være å

hjelpe elevene til å se sammenhenger mellom

ulike løsningsstrategier og de matematiske

læringsmålene. Elevene får øve seg i å se

hvilke strategier og metoder som er mest

hensiktsmessige å ta i bruk i gitte kontekster.

Det er viktig at elevene i tillegg til å jobbe med

undervisningsopplegg fra dette heftet, også

arbeider med mange og varierte oppgaver fra

læreboken.

SELVINNSIKT OG BEVISSTHET

Undervisningsoppleggene er bygget opp

på en slik måte at elevene blir utfordret til å

re ektere over egen tankegang i matematiske

sammenhenger. Ved en slik re eksjon kan de

bedre forstå og takle faglige utfordringer de

blir stilt overfor. Ved å bli bevisst sine egne

tankesett og valg av løsningsmetoder vil elevene

kunne utvikle og forbedre sine matematiske

prestasjoner. (Nosrati &Wæge, 2015).

TILPASSET OPPLÆRING

Tilpasset opplæring er et viktig prinsipp i norsk

skole, og mange lærere opplever at det er

krevende å gjennomføre dette i praksis. Det er

viktig å nne gode metoder og aktiviteter som

ivaretar alle elevene. Undervisningsoppleggene

kan fungere godt i klasser der det er store

variasjoner i elevenes faglige mestringsnivå.

Rike oppgaver kjennetegnes ved at

inngangsterskelen til problemet er så lav at

det er mulig for alle elevene å arbeide med det

matematiske problemet, og det er i tillegg mulig

for elevene å arbeide på ulike nivåer. Aktivitetene

er matematisk utfordrende, og det er mulig å

løse dem på ere måter, det vil si ved hjelp av

forskjellige løsningsstrategier. Læreren får en

aktivt deltakende rolle, der han med hjelp av tips

og hint hjelper elevene videre i oppgaven. På

denne måten kan en klasse arbeide med samme

aktivitet, men elevene kan arbeide på ulike

nivåer. Rike oppgaver gir også høyt-presterende

elever mulighet til å lære på det nivået som

passer dem. Den matematiske forståelsen blir

beriket gjennom utforsking av andre og kanskje

mer detaljerte aspekter ved det samme temaet.

MOTIVASJON

Det er avgjørende for elevenes motivasjon at

aktivitetene er passe utfordrende, og lærerens

undervisningspraksis har stor betydning.

Undervisningsoppleggene i dette heftet

er preget av rike aktiviteter, der elevene

oppmuntres til å utvikle egne løsningsstrategier.

Ved å la elevene arbeide med rike oppgaver,

kan alle elevene få utfordringer på sitt nivå.

I mange tilfeller er det ønskelig at elevene

samarbeider med hverandre i læringsprosessen

for å utvikle god forståelse i matematikk. Det

er avgjørende at læreren gir rom for at elevene

kan kommunisere sine tanker og at han eller

hun verdsetter elevenes faglige bidrag. I tillegg

kan læreren etablere en kultur hvor typiske

misforståelser eller feil danner utgangspunktet

for læring av viktige begreper og hvor det

å gjøre feil betraktes som en viktig del av

læringsprosessen. Da kan elevene erfare at

matematikk er engasjerende, utfordrende og

meningsfull.