4
kan fremmes ved at lærer og elever fokuserer
på sammenhenger mellom matematiske ideer,
fakta og prosedyrer. I tillegg må elevene selv
gjøre en innsats for å forstå matematikken og
de strukturer som ligger bak (Nosrati &Wæge,
2015).
Undervisningsoppleggene i dette heftet
legger opp til at elevene skal utvikle relasjonell
forståelse og nne sammenhenger i matematikk.
Når læreren skal gjennomføre oppleggene i
heftet, er det viktig at hun eller han forteller
elevene at de vil bli utfordret på å utvikle egne
løsningsmetoder og at de skal kunne forklare
hvordan de tenker. I helklassediskusjoner
i slutten av timen vil lærerens rolle være å
hjelpe elevene til å se sammenhenger mellom
ulike løsningsstrategier og de matematiske
læringsmålene. Elevene får øve seg i å se
hvilke strategier og metoder som er mest
hensiktsmessige å ta i bruk i gitte kontekster.
Det er viktig at elevene i tillegg til å jobbe med
undervisningsopplegg fra dette heftet, også
arbeider med mange og varierte oppgaver fra
læreboken.
SELVINNSIKT OG BEVISSTHET
Undervisningsoppleggene er bygget opp
på en slik måte at elevene blir utfordret til å
re ektere over egen tankegang i matematiske
sammenhenger. Ved en slik re eksjon kan de
bedre forstå og takle faglige utfordringer de
blir stilt overfor. Ved å bli bevisst sine egne
tankesett og valg av løsningsmetoder vil elevene
kunne utvikle og forbedre sine matematiske
prestasjoner. (Nosrati &Wæge, 2015).
TILPASSET OPPLÆRING
Tilpasset opplæring er et viktig prinsipp i norsk
skole, og mange lærere opplever at det er
krevende å gjennomføre dette i praksis. Det er
viktig å nne gode metoder og aktiviteter som
ivaretar alle elevene. Undervisningsoppleggene
kan fungere godt i klasser der det er store
variasjoner i elevenes faglige mestringsnivå.
Rike oppgaver kjennetegnes ved at
inngangsterskelen til problemet er så lav at
det er mulig for alle elevene å arbeide med det
matematiske problemet, og det er i tillegg mulig
for elevene å arbeide på ulike nivåer. Aktivitetene
er matematisk utfordrende, og det er mulig å
løse dem på ere måter, det vil si ved hjelp av
forskjellige løsningsstrategier. Læreren får en
aktivt deltakende rolle, der han med hjelp av tips
og hint hjelper elevene videre i oppgaven. På
denne måten kan en klasse arbeide med samme
aktivitet, men elevene kan arbeide på ulike
nivåer. Rike oppgaver gir også høyt-presterende
elever mulighet til å lære på det nivået som
passer dem. Den matematiske forståelsen blir
beriket gjennom utforsking av andre og kanskje
mer detaljerte aspekter ved det samme temaet.
MOTIVASJON
Det er avgjørende for elevenes motivasjon at
aktivitetene er passe utfordrende, og lærerens
undervisningspraksis har stor betydning.
Undervisningsoppleggene i dette heftet
er preget av rike aktiviteter, der elevene
oppmuntres til å utvikle egne løsningsstrategier.
Ved å la elevene arbeide med rike oppgaver,
kan alle elevene få utfordringer på sitt nivå.
I mange tilfeller er det ønskelig at elevene
samarbeider med hverandre i læringsprosessen
for å utvikle god forståelse i matematikk. Det
er avgjørende at læreren gir rom for at elevene
kan kommunisere sine tanker og at han eller
hun verdsetter elevenes faglige bidrag. I tillegg
kan læreren etablere en kultur hvor typiske
misforståelser eller feil danner utgangspunktet
for læring av viktige begreper og hvor det
å gjøre feil betraktes som en viktig del av
læringsprosessen. Da kan elevene erfare at
matematikk er engasjerende, utfordrende og
meningsfull.