Background Image
Previous Page  6 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 128 Next Page
Page Background

3

I dette heftet presenterer vi ere ideer

og opplegg som kan bidra til god

matematikkundervisning i videregående skole.

I rapporten Sentrale kjennetegn på god læring

og undervisning i matematikk gir Nosrati og

Wæge (2015) en oversikt over hva forskningen

sier om læring og undervisning i matematikk. De

trekker frem fem temaer som har stått sentralt

i matematikkdidaktisk forskning over lengre

tid: Undersøkende matematikkundervisning,

forståelse, selvinnsikt og bevissthet, tilpasset

opplæring og motivasjon.

UNDERSØKENDE

MATEMATIKKUNDERVISNING

Undersøkende matematikkundervisning

legger vekt på elevenes tenking og

resonnering. Elevene oppfordres selv til å nne

løsningsstrategier og metoder. En undersøkende

matematikktime følger ofte en tredelt struktur.

Den starter med at læreren presenterer en ny og

kognitivt krevende aktivitet eller oppgave for

elevene. Deretter får elevene god tid til å jobbe

med aktiviteten. Læreren observerer arbeidet

og oppmuntrer elevene til å nne løsninger

og beskrive hva de tenker. Timen avsluttes

med en felles diskusjon av de forskjellige

løsningsmetodene. Læreren leder diskusjonen

slik at elevene blir oppmerksomme på hvordan

ulike løsninger henger sammen og hvordan

løsningene er relatert til læringsmålene for

timen. (Nosrati &Wæge, 2015).

FORSTÅELSE

I matematikk skiller man ofte mellom

instrumentell og relasjonell forståelse.

Instrumentell forståelse innebærer å lære et

økende antall regler og formler som hjelper

elevene med å nne løsningen på oppgavene.

Eleven vet hvordan han skal løse oppgaven.

Relasjonell forståelse innebærer å bygge

opp begrepsmessige strukturer og kunne se

sammenhenger mellom begrepene. Eleven vet

både hvordan en oppgave skal løses og hvorfor

det blir sånn (Skemp, 1976). Relasjonell forståelse

Innledning