Background Image
Previous Page  5 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 128 Next Page
Page Background

2

Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen – Matematikksenteret – er

et nasjonalt ressurssenter for matematikkdidaktisk kompetanse. Senteret

utvikler læringsressurser som bidrar til å gjøre matematikkopplæringen

variert, spennende og levende for barn og unge.

Matematikksenteret presenterer med dette heftet ideer til god

matematikkundervisning i videregående skole. Ved å bruke varierte

undervisningsmetoder og undersøkende oppgaver legger vi til rette

for forståelse og god læring i matematikk. La elevene utfordres av

utforskningsoppgaver, la dem se systemer og sammenhenger og utvikle

forståelse for faget, la dem utvikle alle de grunnleggende ferdighetene

også innenfor matematikken.

Heftet inneholder ti ulike undervisningsopplegg fra ulike deler av

læreplanene i matematikk for Vg1, Vg2 og Vg3 på videregående skole.

Først i heftet er oppleggene forklart med mange didaktiske betraktninger

og kommentarer til læreren. Bak i heftet nnes kopieringsoriginaler til de

oppleggene hvor egne ark til elevene skal brukes. På Matematikksenterets

hjemmeside,

www.matematikksenteret.no

, vil det til enhver tid nnes en

oppdatert veiledning til hvordan GeoGebra er brukt i oppleggene. Der

nner du også en oversikt over forhandlere av konkretiseringsmateriell.

Undervisningsoppleggene er utviklet av Tove Kalvø, Susanne Stengrundet

og Anne-Mari Jensen. Vi ønsker å takke Anne Karin Wallace for ideen

til ett av oppleggene. I tillegg vil vi takke alle gode kollegaer på

Matematikksenteret for ideer og innspill underveis i prosessen.

Vårt ønske er at heftet vil inspirere matematikklærere i videregående skole

til å ta i bruk noen av undervisningsoppleggene og aktivitetene i egen

klasse. Vi utfordrer lærere til å ta i bruk oppgaver som fremmer resonnering,

kommunikasjon og forståelse i matematikk. Målet vårt er at elevene skal

ha glede av, forstå og se nytten av faget, og kunne bruke det i videre

skolegang, hverdagsliv og yrkesliv.

Vennlig hilsen

Forord

Tove Kalvø

Susanne Stengrundet

Anne-Mari Jensen