2
Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen – Matematikksenteret – er
et nasjonalt ressurssenter for matematikkdidaktisk kompetanse. Senteret
utvikler læringsressurser som bidrar til å gjøre matematikkopplæringen
variert, spennende og levende for barn og unge.
Matematikksenteret presenterer med dette heftet ideer til god
matematikkundervisning i videregående skole. Ved å bruke varierte
undervisningsmetoder og undersøkende oppgaver legger vi til rette
for forståelse og god læring i matematikk. La elevene utfordres av
utforskningsoppgaver, la dem se systemer og sammenhenger og utvikle
forståelse for faget, la dem utvikle alle de grunnleggende ferdighetene
også innenfor matematikken.
Heftet inneholder ti ulike undervisningsopplegg fra ulike deler av
læreplanene i matematikk for Vg1, Vg2 og Vg3 på videregående skole.
Først i heftet er oppleggene forklart med mange didaktiske betraktninger
og kommentarer til læreren. Bak i heftet nnes kopieringsoriginaler til de
oppleggene hvor egne ark til elevene skal brukes. På Matematikksenterets
hjemmeside,
www.matematikksenteret.no, vil det til enhver tid nnes en
oppdatert veiledning til hvordan GeoGebra er brukt i oppleggene. Der
nner du også en oversikt over forhandlere av konkretiseringsmateriell.
Undervisningsoppleggene er utviklet av Tove Kalvø, Susanne Stengrundet
og Anne-Mari Jensen. Vi ønsker å takke Anne Karin Wallace for ideen
til ett av oppleggene. I tillegg vil vi takke alle gode kollegaer på
Matematikksenteret for ideer og innspill underveis i prosessen.
Vårt ønske er at heftet vil inspirere matematikklærere i videregående skole
til å ta i bruk noen av undervisningsoppleggene og aktivitetene i egen
klasse. Vi utfordrer lærere til å ta i bruk oppgaver som fremmer resonnering,
kommunikasjon og forståelse i matematikk. Målet vårt er at elevene skal
ha glede av, forstå og se nytten av faget, og kunne bruke det i videre
skolegang, hverdagsliv og yrkesliv.
Vennlig hilsen
Forord
Tove Kalvø
Susanne Stengrundet
Anne-Mari Jensen