Background Image
Previous Page  71 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen

67

Selv om enkeltvedtaket sier noe om organiseringen av undervisningen, er

det nødvendig at IOP er mer konkret om organiseringen når det gjelder for

eksempel bruk av tid- og personalressurser, læremidler og utstyr. Skal under-

visningen foregå i klasserommet sammen med de andre, eller er det behov for

eneundervisning på eget rom? Når er det behov for spesialpedagog, og når er

det behov for assistent? Det er mange yrkesgrupper som deltar i arbeidet på

skolen, og en bevisst bruk av de ulike yrkesgruppene skal gå klart frem i IOP.

Foreldre og elever skal til enhver tid vite hvem som har ansvaret for opplegget.

Det er viktig at ansvaret for spesialopplæringen blir fordelt på få personer.

5.5.5 Evaluering av individuell opplæringsplan

Evaluering av opplæringen skal skje ved at man vurderer om eleven får et for-

svarlig utbytte av undervisningen. Evalueringen skal gi grunnlag for justerin-

ger av innholdet, metodevalget og/eller tidsperspektivet.

Evalueringbør i størstmuliggradknyttes til konkretemål.Opplæringsmålene

for JNCL-elever kan ha to ulike perspektiver: utviklingsperspektivet, det vil si

at eleven har lært nye ferdigheter, eller vedlikeholdsperspektivet, det vil si at

eleven bruker lærte ferdigheter.

Evalueringen skjer på to plan: underveisevaluering og sluttevaluering.

Underveisevalueringen er en kontinuerlig prosess der læreren følger elevens

utvikling i et dag-til-dag-perspektiv. Det er viktig å registrere forventede og

ikke-forventede forandringer skriftlig. Ved underveisevaluering kan man for

eksempel justere opplæringsmålene på grunn av elevens sykdomsutvikling.

Sluttevalueringen skjer i forbindelse med halv- og helårsrapporter. Denne

formen for dokumentasjon er en pedagogisk sammenfatning av det siste halv-

året eller året. Sluttevalueringer blir spesielt viktig dokumentasjon når man

skal utarbeide nye fagplaner og ny IOP i forbindelse med overganger, og når

det foreligger behov for mer pedagogiske ressurser.

For de aller fleste elever med JNCL er det spesielt viktig å evaluere gjørefa-

gene ADL og mobilitet. Disse fagene er relativt ukjente fag for de fleste skolene,

og ofte har elever med JNCL fått tildelt spesielle ressurser knyttet til fagene.

Hensikten med fagene er å fremme elevens vedlikehold og utvikling i å være

sin egen sjåfør i skolehverdagen. Behovet for disse fagene vil øke når eleven blir

eldre. Sluttevaluering av gjørefagene er viktig budskap til lærere som overtar

det pedagogiske ansvaret for den aktuelle eleven. Erfaring viser at det som ikke

blir nevnt, ofte blir glemt.