Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
67
Selv om enkeltvedtaket sier noe om organiseringen av undervisningen, er
det nødvendig at IOP er mer konkret om organiseringen når det gjelder for
eksempel bruk av tid- og personalressurser, læremidler og utstyr. Skal under-
visningen foregå i klasserommet sammen med de andre, eller er det behov for
eneundervisning på eget rom? Når er det behov for spesialpedagog, og når er
det behov for assistent? Det er mange yrkesgrupper som deltar i arbeidet på
skolen, og en bevisst bruk av de ulike yrkesgruppene skal gå klart frem i IOP.
Foreldre og elever skal til enhver tid vite hvem som har ansvaret for opplegget.
Det er viktig at ansvaret for spesialopplæringen blir fordelt på få personer.
5.5.5 Evaluering av individuell opplæringsplan
Evaluering av opplæringen skal skje ved at man vurderer om eleven får et for-
svarlig utbytte av undervisningen. Evalueringen skal gi grunnlag for justerin-
ger av innholdet, metodevalget og/eller tidsperspektivet.
Evalueringbør i størstmuliggradknyttes til konkretemål.Opplæringsmålene
for JNCL-elever kan ha to ulike perspektiver: utviklingsperspektivet, det vil si
at eleven har lært nye ferdigheter, eller vedlikeholdsperspektivet, det vil si at
eleven bruker lærte ferdigheter.
Evalueringen skjer på to plan: underveisevaluering og sluttevaluering.
Underveisevalueringen er en kontinuerlig prosess der læreren følger elevens
utvikling i et dag-til-dag-perspektiv. Det er viktig å registrere forventede og
ikke-forventede forandringer skriftlig. Ved underveisevaluering kan man for
eksempel justere opplæringsmålene på grunn av elevens sykdomsutvikling.
Sluttevalueringen skjer i forbindelse med halv- og helårsrapporter. Denne
formen for dokumentasjon er en pedagogisk sammenfatning av det siste halv-
året eller året. Sluttevalueringer blir spesielt viktig dokumentasjon når man
skal utarbeide nye fagplaner og ny IOP i forbindelse med overganger, og når
det foreligger behov for mer pedagogiske ressurser.
For de aller fleste elever med JNCL er det spesielt viktig å evaluere gjørefa-
gene ADL og mobilitet. Disse fagene er relativt ukjente fag for de fleste skolene,
og ofte har elever med JNCL fått tildelt spesielle ressurser knyttet til fagene.
Hensikten med fagene er å fremme elevens vedlikehold og utvikling i å være
sin egen sjåfør i skolehverdagen. Behovet for disse fagene vil øke når eleven blir
eldre. Sluttevaluering av gjørefagene er viktig budskap til lærere som overtar
det pedagogiske ansvaret for den aktuelle eleven. Erfaring viser at det som ikke
blir nevnt, ofte blir glemt.