Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
69
Tabell 4:
Eksempler på opplæringsmål
Skoletrinn:4.klasseHovedområde: Matematikk for 4. trinn i LK06 og ADL
Hovedmål: Lære penger, pengers verdi og handle i butikk
Delmål
Innhold
Arbeidsmetode Ressurser Evaluering
Løse oppgaver som
gjelder kjøp og salg
Lære mynter og
sedler, øve på å
handle, forstå
sedlenes og myn-
tenes verdi
Sortering, leke
butikk, regne-for-
tellinger, øve på
veksling, handle i
butikk
Spes. ped.,
samar-
beid med
klasse-
kamerater
Lært å handle i
butikk sammen
med andre elever.
Har vanskelig for
å skille mellom
ulike sedler
Skoletrinn: 5. klasse Hovedområde: Norsk/kommunikasjon
Opplæringsområde: Det allmenndannede menneske (LK06, generell del)
Hovedmål: Utvikling og vedlikehold av begreper gjennom konkrete
erfaringer
Delmål
Innhold
Arbeidsmåter Ressurser Evaluering
Gi respons til
andre
Muntlig tilba-
kemelding ved
fremlegg
Dialog i klassen Lydopptak
Klassen
Eleven bruker adekvate
tilbakemeldinger, men
venter ikke på sin tur
Skoletrinn: 7. klasse Opplæringsområde: Friminuttene
Hovedmål: Delta i lek sammen med andre
Delmål
Innhold Arbeidsmetode Ressurser
Evaluering
(hver fredag)
Bruke lekeap-
paratene i
skolegården i
et tilrettelagt
miljø (lydfyr,
kjennemerker
og ledelinjer)
Benytte
og skape
erfaringer
Øving i bruk
av det enkelte
apparatet
Samhandle
med andre
Observere
ferdigheter
Ledsaging i bruk
av apparatene
Gjøre avtaler
i forkant av
friminuttet
Spes.ped.,
ledsager og
klassekamerater
Eleven finner og
bruker husken.
Har lært å for-
holde seg til kø
ved husken.
Er fortsatt redd for
karusellen.
Skoletrinn: VG 1 Hovedområde: Norsk/kommunikasjon
Opplæringsområde: Det allmenndannede menneske
Hovedmål: Utvikling og vedlikehold av begreper gjennom konkrete erfaringer
Delmål
Innhold
Arbeidsmåter Ressurser Evaluering
Gi respons til
andre
Tilbakemelding
ved fremlegg
Øve kroppsspråk
og mimikk
Vise med kon-
kreter
Spes.ped.
hjelper eleven
med responsen
Eleven har lært å
gi tydelig respons
i klasseroms-
situasjoner