Background Image
Previous Page  72 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 180 Next Page
Page Background

68

Lære for livet

5.5.6 Noen konkrete forslag til IOP

En god IOP-mal kjennetegnes ved at den har en enkel form, er lett å forstå, er

enkel å fylle ut, har en logisk oppbygning, viser helhet og sammenheng i elev-

ens opplæringstilbud og gir et godt grunnlag for evaluering. En IOP-forside

bør inkludere følgende informasjon:

• IOP i henhold til opplæringslovens kapittel 5

• Elevens navn og fødselsdato

• Navn på skolen

• Navn på foresatte

• Aktuelt skoleår

• Underskrifter fra ansvarlige lærere

Viktig informasjon i en IOP er:

• Oppsummering av relevante kartlegginger, for eksempel sakkyndig vurde-

ring, skolens kartleggingsprøver og synsutredning

• Oppsummering av pedagogiske observasjoner av de grunnleggende fer-

dighetene (lesing, skriving, regning, digitale og muntlige ferdigheter)

(Utdanningsdirektoratet, 2012).

• Motivasjonsfaktorer for læring, interesser, ytelsesevne, konsentrasjon og

oppmerksomhet (Utdanningsdirektoratet, 2012).

• Elevens kreativitet, sosiale observasjoner, reaksjoner på frustrasjoner og kon-

flikter, evne til kontakt og kommunikasjon, hjelpemidler, evnen til lek og sam-

spill, orden og struktur og evnen til empati (Utdanningsdirektoratet, 2012).