68
Lære for livet
5.5.6 Noen konkrete forslag til IOP
En god IOP-mal kjennetegnes ved at den har en enkel form, er lett å forstå, er
enkel å fylle ut, har en logisk oppbygning, viser helhet og sammenheng i elev-
ens opplæringstilbud og gir et godt grunnlag for evaluering. En IOP-forside
bør inkludere følgende informasjon:
• IOP i henhold til opplæringslovens kapittel 5
• Elevens navn og fødselsdato
• Navn på skolen
• Navn på foresatte
• Aktuelt skoleår
• Underskrifter fra ansvarlige lærere
Viktig informasjon i en IOP er:
• Oppsummering av relevante kartlegginger, for eksempel sakkyndig vurde-
ring, skolens kartleggingsprøver og synsutredning
• Oppsummering av pedagogiske observasjoner av de grunnleggende fer-
dighetene (lesing, skriving, regning, digitale og muntlige ferdigheter)
(Utdanningsdirektoratet, 2012).
• Motivasjonsfaktorer for læring, interesser, ytelsesevne, konsentrasjon og
oppmerksomhet (Utdanningsdirektoratet, 2012).
• Elevens kreativitet, sosiale observasjoner, reaksjoner på frustrasjoner og kon-
flikter, evne til kontakt og kommunikasjon, hjelpemidler, evnen til lek og sam-
spill, orden og struktur og evnen til empati (Utdanningsdirektoratet, 2012).