Background Image
Previous Page  70 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 70 / 180 Next Page
Page Background

66

Lære for livet

Det er viktig at skolen har et bevisst forhold til den totale virkningen av valgte

arbeidsmåter. I omgang med klassekamerater foregår «skjult» men viktig læring, i

for eksempel måten å tenke, bevege eller utrykke seg på. Å jobbe sammen med sine

voksne hjelpere i enerom innebærer også «skjult» læring, for eksempel i at man

ikke tilhører «gruppen». At man som 10-åring er glad i «kaffepauser på lærerrom-

met», og ikke i «friminuttet», kan være eksempel på skjult læring

Skolen skal komme med forslag til kompetansemål som et utgangspunkt for

diskusjon. Samtidig må foreldre og andre oppfordres til å bidra med konkrete

opplæringsmål som vil være til nytte i hverdagen. Å fremme ferdigheten å ta

egne valg i ulike situasjoner kan for eksempel være et viktig opplæringsmål

som kan inkluderes i elevens IOP.

Av erfaring vet man at noen skoler med ansvar for JNCL elever velger IOP-

mål som at eleven skal ha det bra, trives eller andre generelle former for inklu-

deringsmål. Slike mål er vanskelige å evaluere, og de er i tillegg gyldige for alle

elever i norsk skole. Et opplæringsmål for en elev med JNCL skal enten handle

om at eleven har lært noe som eleven ikke mestret tidligere, eller at eleven har

vedlikeholdt en evne eller ferdighet som eleven faktisk har nytte og glede av. Jo

mer konkret man er ved valg av opplæringsmål, desto lettere blir det å gi eleven

en meningsfull skolehverdag.

Noen opplæringsmål eller ferdigheter er knyttet til en spesifikk arena el-

ler spesifikke situasjoner, mens andre er situasjons- eller arenaovergripende.

Eksempel på arenaovergripende ferdigheter er lesing og bruk av PC. Eksempel

på situasjonsspesifikke ferdigheter kan være selvstendighet i skolens kantine

eller i garderoben. En god IOP bør reflektere disse forholdene.

5.5.4 Arbeidsmåter og ressurser

Arbeidsmåter beskriver metodikken som skal benyttes under innlæringen.

Skal det være pararbeid eller gruppeorganisering? Hvordan skal man styrke

elevens sterke sider, legge til rette for mestring og fremme sosialt samspill med

medelever? Arbeidsmåtene skal ta hensyn til elevens helse og til opplærings-

behovet som eleven ikke deler med andre, for eksempel opplæring i bruken av

spesielle hjelpemidler. Andre hensyn som arbeidsmåtene må ta hensyn til, er

elevens sosiale tilhørighet og behov for kommunikasjon med andre. Målet er å

finne arbeidsmåter som medfører at eleven opplever struktur, trygghet, over-

sikt, forutsigbarhet og som er tilpasset elevens behov og kunnskap.