66
Lære for livet
Det er viktig at skolen har et bevisst forhold til den totale virkningen av valgte
arbeidsmåter. I omgang med klassekamerater foregår «skjult» men viktig læring, i
for eksempel måten å tenke, bevege eller utrykke seg på. Å jobbe sammen med sine
voksne hjelpere i enerom innebærer også «skjult» læring, for eksempel i at man
ikke tilhører «gruppen». At man som 10-åring er glad i «kaffepauser på lærerrom-
met», og ikke i «friminuttet», kan være eksempel på skjult læring
Skolen skal komme med forslag til kompetansemål som et utgangspunkt for
diskusjon. Samtidig må foreldre og andre oppfordres til å bidra med konkrete
opplæringsmål som vil være til nytte i hverdagen. Å fremme ferdigheten å ta
egne valg i ulike situasjoner kan for eksempel være et viktig opplæringsmål
som kan inkluderes i elevens IOP.
Av erfaring vet man at noen skoler med ansvar for JNCL elever velger IOP-
mål som at eleven skal ha det bra, trives eller andre generelle former for inklu-
deringsmål. Slike mål er vanskelige å evaluere, og de er i tillegg gyldige for alle
elever i norsk skole. Et opplæringsmål for en elev med JNCL skal enten handle
om at eleven har lært noe som eleven ikke mestret tidligere, eller at eleven har
vedlikeholdt en evne eller ferdighet som eleven faktisk har nytte og glede av. Jo
mer konkret man er ved valg av opplæringsmål, desto lettere blir det å gi eleven
en meningsfull skolehverdag.
Noen opplæringsmål eller ferdigheter er knyttet til en spesifikk arena el-
ler spesifikke situasjoner, mens andre er situasjons- eller arenaovergripende.
Eksempel på arenaovergripende ferdigheter er lesing og bruk av PC. Eksempel
på situasjonsspesifikke ferdigheter kan være selvstendighet i skolens kantine
eller i garderoben. En god IOP bør reflektere disse forholdene.
5.5.4 Arbeidsmåter og ressurser
Arbeidsmåter beskriver metodikken som skal benyttes under innlæringen.
Skal det være pararbeid eller gruppeorganisering? Hvordan skal man styrke
elevens sterke sider, legge til rette for mestring og fremme sosialt samspill med
medelever? Arbeidsmåtene skal ta hensyn til elevens helse og til opplærings-
behovet som eleven ikke deler med andre, for eksempel opplæring i bruken av
spesielle hjelpemidler. Andre hensyn som arbeidsmåtene må ta hensyn til, er
elevens sosiale tilhørighet og behov for kommunikasjon med andre. Målet er å
finne arbeidsmåter som medfører at eleven opplever struktur, trygghet, over-
sikt, forutsigbarhet og som er tilpasset elevens behov og kunnskap.