50
Lære for livet
hjelpemidler. Personen er deltagende på begge tidspunktene, men premissene
for deltagelse er ulike. Hensikten med figuren er å vise at innovative tiltak kan
sikre deltagelse til tross for reduserte individuelle ferdigheter.
4.3.8 Tidsfrister og kalender
Det er viktig å overholde tidsfrister ved planleggingsarbeid, ikke minst i forbin-
delse med planlegging av store overganger. Den individuelle planen kan være
et godt koordinerende verktøy for å overholde tidsfrister. Med klare frister for
konkrete leveranser og gjennomføring av tiltak kan man koordinere tiltakene
og ansvarliggjøre samarbeidspartnerne. Fristene må selvfølgelig ta hensyn til at
samfunnet har sine egne tidsfrister, og at saker og tingmå skje i riktig rekkefølge.
Tidsfristene kan gjerne fungere både som en effektiv agenda og som et nyt-
tig evalueringsinstrument for IP-møter og ansvarsgruppemøter. Et eksempel:
Tidlig høst 2010
Ferdigstille individuell plan. Inkluderer
bl.a. behovet for spesialundervisning
Desember 2010
Utarbeidelse av sakkyndig vurdering
vedr. spesialundervisning
Våren 2011
Kursing av lærere. Fysisk tilrettelegging
av ny skole. Bestilling av bøker og
hjelpemidler.
Januar 2011
Identifisering av skole. Enkeltvedtak
om spesialundervisning, og behovet
for kompetanseheving.
Sen vår/tidlig høst 2011
IOP lages med utgangspunkt i
enkeltvedtakene, læreplanverket og
sakkyndig vurdering.
Høsten 2011
Eleven begynner det nye
skoletrinnet.
Figur 4: Tidsfrister
En IP uten tidsfrister og kalenderfunksjon vil bli vanskelig å følge opp.
Resultatet kan bli at IP-en blir liggende i en skuff, og at andre verktøy og behov
vil overta den overordnede styringskontrollen. Tabell 3 er et eksempel på bruk
av kalender i en individuell plan.