Background Image
Previous Page  54 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 180 Next Page
Page Background

50

Lære for livet

hjelpemidler. Personen er deltagende på begge tidspunktene, men premissene

for deltagelse er ulike. Hensikten med figuren er å vise at innovative tiltak kan

sikre deltagelse til tross for reduserte individuelle ferdigheter.

4.3.8 Tidsfrister og kalender

Det er viktig å overholde tidsfrister ved planleggingsarbeid, ikke minst i forbin-

delse med planlegging av store overganger. Den individuelle planen kan være

et godt koordinerende verktøy for å overholde tidsfrister. Med klare frister for

konkrete leveranser og gjennomføring av tiltak kan man koordinere tiltakene

og ansvarliggjøre samarbeidspartnerne. Fristene må selvfølgelig ta hensyn til at

samfunnet har sine egne tidsfrister, og at saker og tingmå skje i riktig rekkefølge.

Tidsfristene kan gjerne fungere både som en effektiv agenda og som et nyt-

tig evalueringsinstrument for IP-møter og ansvarsgruppemøter. Et eksempel:

Tidlig høst 2010

Ferdigstille individuell plan. Inkluderer

bl.a. behovet for spesialundervisning

Desember 2010

Utarbeidelse av sakkyndig vurdering

vedr. spesialundervisning

Våren 2011

Kursing av lærere. Fysisk tilrettelegging

av ny skole. Bestilling av bøker og

hjelpemidler.

Januar 2011

Identifisering av skole. Enkeltvedtak

om spesialundervisning, og behovet

for kompetanseheving.

Sen vår/tidlig høst 2011

IOP lages med utgangspunkt i

enkeltvedtakene, læreplanverket og

sakkyndig vurdering.

Høsten 2011

Eleven begynner det nye

skoletrinnet.

Figur 4: Tidsfrister

En IP uten tidsfrister og kalenderfunksjon vil bli vanskelig å følge opp.

Resultatet kan bli at IP-en blir liggende i en skuff, og at andre verktøy og behov

vil overta den overordnede styringskontrollen. Tabell 3 er et eksempel på bruk

av kalender i en individuell plan.