24
Lære for livet
Trine hadde sett frem til klassens overnattingstur. Skoleledelsen mente at skolen
ikke hadde ressurser til å ivareta Trines behov på turen, og at Trine ikke kunne
oppnå hensikten eller læringsmålene med turen. Hun fikk dermed ikke bli med
klassen på tur. Situasjonen som oppstod, ble både krenkende og diskriminerende,
og Trine fikk seg en kraftig nedtur.
Olivia sluttet å delta på morgensamlingen fordi hun ikke var en aktiv sanger lenger.
Svømmetilbudet for Nils ble fjernet fordi han mistet ferdigheten å svømme
selvstendig.
Ovenstående tekst viser nødvendigheten av å skille på begrepene «deltagelse»
og «aktivitet» ved pedagogisk arbeid med barn og unge med JNCL-diagnose.
Tekstruten viser tre eksempler på hvor uheldig det kan bli om man har et ensi-
dig fokus på aktivitet, det vil si på prestasjoner og ferdigheter.
Gray og Hollingsworth (1999) har laget en enkel modell som beskriver fire
ulike scenarier som tar utgangspunkt i deltagelses- og aktivitetsdilemmaet.
Modellen kan brukes for eksempel i forbindelse med evaluering av individuelle
opplæringsplaner (IOP) eller individuelle planer (IP):
Tabell 2:
Fire scenarier
Kapasitet å gjøre
Ikke kapasitet å gjøre
Deltar
1. Personen har kapasitet til å gjøre,
og personen deltar
3. Personen har ikke kapasitet til å
gjøre, men personen deltar
Deltar ikke
2. Personen har kapasitet til å gjøre,
men personen deltar ikke
4. Personen har ikke kapasitet til å
gjøre, og personen deltar ikke
Tabellen ovenfor viser fire scenarier som beskriver konflikten mellom et indi-
vids kapasitet og dets deltagelse i spesifikke situasjoner. I figuren kan scenario 1
betraktes som et målscenario. I en pedagogisk sammenheng kan man stille seg
følgende oppfølgingsspørsmål om de øvrige scenariene:
• Scenario 2: Hvilke initiativ er nødvendige for å oppnå scenario 1 (om mulig
og ønsket)?
• Scenario 3: Hvilke initiativ er nødvendige for å oppnå scenario 1 (om mulig
og ønsket)?
• Scenario 4: Hvilke initiativ er nødvendige for å oppnå scenariene 1 eller 3
(om mulig og ønsket)?