22
Lære for livet
En kort beskrivelse av hovedkomponentene:
1.
Personlige faktorer:
Beskriver for eksempel målpersonens erfaringer, vilje,
egne mål og egen historie. Personfaktorene skal alltid belyses som positive
faktorer.
2.
Deltagelse:
Beskrivermålpersonens engasjement i livssituasjoner. Faktorene
kan beskrives positivt eller negativt.
3.
Aktivitet:
Beskriver hva målpersonen kan gjøre eller ikke gjøre, det vil si
handlingene eller ikke-handlingene. Faktorene kan beskrives positivt eller
negativt.
4.
Kroppsfunksjon:
Beskriver målpersonens kroppslige funksjoner (inklusive
de mentale) og hvordan skaden(e) påvirker funksjonsnivået. Faktorene kan
beskrives positivt eller negativt.
5.
Kroppsstruktur:
Beskriver kroppens fysiske deler hos målpersonen som
ben, øye osv. og eventuelle skader/mangler på kroppsdelene. Faktorene kan
beskrives positivt eller negativt.
6.
Omgivelsesfaktorer:
Beskriver de fysiske og sosiale miljøene rundt mål-
personen, for eksempel målpersonens hjelpemidler, ressurser rundt mål-
personen, den hjelpen målpersonen mottar og omgivelsenes holdninger.
Faktorene kan beskrives positivt eller negativt.
Det er viktig å forstå at tabellens ulike faktorer står i et avhengighetsforhold til
hverandre. ICF kan i en spesialpedagogisk sammenheng brukes som utgangs-
punkt for å definere hensiktsmessige mål. Eksempelvis kan en positiv tilret-
telegging av omgivelsene medføre at mulighetene for læring optimaliseres, og
graden av aktivitet og delaktighet vil kunne bli styrket.
3.4 Deltagelse og aktivitet i et JNCL-perspektiv
Det foreligger kritikk mot ICF-komponentene «deltagelse» og «aktivitet», fordi
det kan være vanskelig å skille mellom disse to begrepene. Det er imidlertid
viktig å skille mellom disse komponentene i forbindelse med pedagogisk ar-
beid med elever med diagnosen JNCL. Denne boken har følgende perspektiver
på deltagelse og aktivitet:
Deltagelse, eller å være engasjert i livssituasjoner, bør i størst mulig grad
baseres på individets interesser, valg og behov, om man ser bort fra situasjoner
som kun er basert på plikter eller ansvar. Deltagelse er avhengig av faktorer
som funksjonshindringer, alder, kompetanse og aktuelle omgivelsesfaktorer.