Kapittel 3 Funksjonshemning, helse og utdanning
21
komme tydeligere frem. Hvis man prøver å se på hva man kan gjøre til tross for
alle vanskelighetene, kan det bli lettere å forholde seg til denne sykdommen.
Det positive tiltaksperspektivet som ICF vektlegger, kan i praksis gjøre livssi-
tuasjonen lettere for de involverte partene.
3.3 ICF og spesialpedagogikk
ICF er ikke en modell for å beskrive mennesker. I en spesialpedagogisk sammen-
heng kan ICF betraktes som en modell for å beskrive hvordan ulike faktorer i
ulike situasjoner påvirker individets muligheter til å være aktiv og delta i det som
er viktig i livet. Modellen kan være spesielt nyttig ved pedagogisk arbeid med
barn og unge med JNCL ettersom den i så stor grad tar hensyn til konteksten.
Diagnoser inngår ikke i ICF, men ICF kan likevel inneholde viktig helse-
messig informasjon, for eksempel om sykdommens lokalisering og utbredelse
i kroppen eller sykdommens forløp inkludert prognose for fremtiden. JNCL
er et syndrom, men for at den medisinske kunnskapen skal bli anvendbar i
en spesialpedagogisk sammenheng, bør informasjonen ses i ulike kontekster.
JNCL-sykdommen i seg selv vil være et lite hinder i enkelte situasjoner, mens
den sterkt vil påvirke andre situasjoner. For eksempel vil blindhet kunne være
et hinder for selvstendig orientering, men ikke et hinder om man skal lytte på
musikk. Et hovedbudskap i boken handler følgelig om funksjon og mestring av
konkrete livssituasjoner.
For å kunne beskrive, studere og forstå relasjoner i og mellom faktorer som
påvirker helse, deles ICF inn i seks komponenter. Komponentene deles i sin tur
inn i kapitler og underkapitler med forskjellig detaljeringsgrad.
Tabell 1:
ICF med hovedkomponentene (etter Møller, 2005)
Funksjonstilstand
(det som fungerer)
Funksjonshindring
(det som er negativt)
Eleven ønsker, elevens
historie osv.
Personlige faktorer
Eleven deltar
Delaktighet
Delaktighetsinnskrenkning
Eleven gjør
Aktivitet
Aktivitetsinnskrenkning
Elevens kroppslige og
mentale funksjoner
Kroppsfunksjon
Funksjonsnedsettelse
Elevens kroppslige deler
Kroppsstruktur
Kroppsavvikelse
Omgivelsene eleven er i
Omgivelse som hjelper
Omgivelse som hindrer