Background Image
Previous Page  25 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 3 Funksjonshemning, helse og utdanning

21

komme tydeligere frem. Hvis man prøver å se på hva man kan gjøre til tross for

alle vanskelighetene, kan det bli lettere å forholde seg til denne sykdommen.

Det positive tiltaksperspektivet som ICF vektlegger, kan i praksis gjøre livssi-

tuasjonen lettere for de involverte partene.

3.3 ICF og spesialpedagogikk

ICF er ikke en modell for å beskrive mennesker. I en spesialpedagogisk sammen-

heng kan ICF betraktes som en modell for å beskrive hvordan ulike faktorer i

ulike situasjoner påvirker individets muligheter til å være aktiv og delta i det som

er viktig i livet. Modellen kan være spesielt nyttig ved pedagogisk arbeid med

barn og unge med JNCL ettersom den i så stor grad tar hensyn til konteksten.

Diagnoser inngår ikke i ICF, men ICF kan likevel inneholde viktig helse-

messig informasjon, for eksempel om sykdommens lokalisering og utbredelse

i kroppen eller sykdommens forløp inkludert prognose for fremtiden. JNCL

er et syndrom, men for at den medisinske kunnskapen skal bli anvendbar i

en spesialpedagogisk sammenheng, bør informasjonen ses i ulike kontekster.

JNCL-sykdommen i seg selv vil være et lite hinder i enkelte situasjoner, mens

den sterkt vil påvirke andre situasjoner. For eksempel vil blindhet kunne være

et hinder for selvstendig orientering, men ikke et hinder om man skal lytte på

musikk. Et hovedbudskap i boken handler følgelig om funksjon og mestring av

konkrete livssituasjoner.

For å kunne beskrive, studere og forstå relasjoner i og mellom faktorer som

påvirker helse, deles ICF inn i seks komponenter. Komponentene deles i sin tur

inn i kapitler og underkapitler med forskjellig detaljeringsgrad.

Tabell 1:

ICF med hovedkomponentene (etter Møller, 2005)

Funksjonstilstand

(det som fungerer)

Funksjonshindring

(det som er negativt)

Eleven ønsker, elevens

historie osv.

Personlige faktorer

Eleven deltar

Delaktighet

Delaktighetsinnskrenkning

Eleven gjør

Aktivitet

Aktivitetsinnskrenkning

Elevens kroppslige og

mentale funksjoner

Kroppsfunksjon

Funksjonsnedsettelse

Elevens kroppslige deler

Kroppsstruktur

Kroppsavvikelse

Omgivelsene eleven er i

Omgivelse som hjelper

Omgivelse som hindrer