19
Kapittel 3 Funksjonshemning,
helse og utdanning
3.1 Rettigheter, helse og utdanning
FNs konvensjon om rettigheter for personer med funksjonshemning (United
Nations, 2006) gir føringer som stiller omfattende krav til utdanning, habilite-
ring og rehabilitering. Konvensjonsstatene forutsettes blant annet å anerkjenne
alle
menneskers iboende verdighet og egenverdi, menneskets potensial og mu-
ligheter til å utvikle sin personlighet, sine evner og sin kreativitet. Dette gjelder
også de mentale og fysiske ferdighetene og mulighetene til å delta i et fritt sam-
funn. Funksjonshemmede skal gjennom utdanningen tilbys god tilrettelegging
ut fra personlige behov.
Konvensjonen stadfester at elever med funksjonshemninger skal tilbys
støttetiltak i miljøer som tilbyr den best mulige kunnskapsrelaterte og so-
siale utviklingen, noe som er forenlig med målene om fullstendig deltagelse
og inkludering (United Nations, 2006). Det skal gjøres mulig for elever med
funksjonshemninger å lære seg praktiske og sosiale ferdigheter. Det skal gjen-
nomføres tiltak som skal være effektive og målrettede, blant annet gjennom
kameratstøtte. Det overordnede målet er å oppnå og vedlikeholde størst mulig
uavhengighet, full fysisk, mental, sosial og yrkesmessig evne samt full inklude-
ring og deltagelse i alle livets aspekter.
Spesialpedagogikken er til for elever med funksjonshemninger, der funk-
sjonshemningen påvirker elevens evne til å lære eller måten eleven lærer på.
Opplæringen skal ta utgangspunkt i en vurdering av elevens evner, muligheter
og behov i et helhetsperspektiv. Elevers forutsetninger for å lære handler om en
kompleks interaksjon mellom faktorer hos eleven og omgivelsene.
Spesialpedagoger som arbeider med elever med JNCL, vil ha behov for sys-
tematisk informasjon omdiagnosen JNCL, elevenes helse og elevenes livsvilkår.