Kapittel 3 Funksjonshemning, helse og utdanning
23
Den enkleste formen for deltagelse, i en pedagogisk sammenheng, er å delta
i en situasjon uten å handle, det vil si at individet
tilsynelatende
ikke gjør noe,
ikke bidrar med noe eller ikke yter noe. Dette kan bli oppfattet som «ikke-
deltakelse», men individet kan faktisk være deltakende kognitivt og emosjonelt
uten at dette kan registreres.
Aktivitet relateres til det vi gjør, for eksempel motoriske handlinger som å
berøre, peke og snu seg, eller handlinger som å lytte, observere, kommunisere,
vise og gjøre valg. Gjennom våre aktiviteter kan vi påvirke situasjoner. Man kan
derfor si at kvaliteten på deltagelsen blir styrket gjennom våre aktiviteter.
Man kan godt hevde at deltagelse uten observerbar aktivitet mangler alle
former for kvalitet. Så hvorfor skal vi beskrive en slik form for deltagelse i en
pedagogisk sammenheng? Dette skyldes at det «å være» i en situasjon og kon-
tekst medfører at det foreligger et potensial til å lære noe, vedlikeholde noe
eller påvirke noe, i motsetning til «ikke-tilstedeværelse».
Det foreligger alltid en risiko for at hjelpere ikke oppfatter potensialet el-
ler muligheten i en situasjon, spesielt om målpersonen har store sammensatte
vansker. Situasjonen kan oppfattes sommeningsløs omman ikke ser målperso-
nens handlingsmuligheter eller mulighetene for tilrettelegging. Konsekvensen
kan bli at situasjonen velges bort.
«Ikke-tilstedeværelse» i situasjoner kan utgjøre en alvorlig trussel for barn
og ungdom med JNCL. Som tidligere nevnt, medfører JNCL at målpersonen
gradvis vil miste ferdigheter og funksjoner. Om man bruker sykdomsutviklin-
gens effekter som kriterier for «tilstedeværelse» eller «ikke-tilstedeværelse» i
situasjoner, vil målpersonens liv etter hvert bli innholdsløst og mulighetene for
læring og utvikling bli minimal.
En god pedagogisk praksis bygger på det å ha forventninger og se mulighe-
tene, noe som krever engasjement og innsats. Man bør huske på at bare noen
få prosent av det barn lærer, finner man i formelle læreplaner, det meste skjer
gjennom deltagelse. Grunnholdningen må derfor være at deltagelse leder til
stimulering og læring. Utfordringen i pedagogisk arbeid med personer med
JNCL er å påvirke faktorer i omgivelsene slik at vedlikehold av ferdigheter eller
læring vil foregå. Hjelperens hovedoppgave er å invitere til aktivitet i deltagel-
sen, ikke å fjerne deltagelse.