Kapittel 8 Livslang læring
141
voksenlivet, egen bolig og arbeid, så kan deler av dette arbeidet være bortkastet
om målpersonen fortsetter sitt gamle liv. Om man venter med å gjennomføre
flyttingen til foreldrene ikke orker mer, vil ikke flyttingen skje på målpersonens
premisser. Situasjonen blir akutt, og løsningen kan bli preget av dette.
Det er praktisk at hovedkontakten i målpersonens bolig suksessivt overtar
koordineringsansvaret for målpersonens voksenliv. Målet med en slik koordi-
nering er å påse at totaltilbudet blir programfestet, helhetlig og preget av in-
tensjonene med livslang læring, slik at man opprettholder et utviklingsfokus
på alle målpersonens arenaer. Tidlig identifisering av en slik kontaktperson vil
gjøre prosessen med kompetanseoppbygging lettere, ettersom vedkommende
blir kjent med målpersonen før flyttingen.
8.4.2 Boligpermen
I dette avsnittet blir det presentert noen dokumenter som kan være nyt-
tige for hjelperne for bedre å kunne ivareta målpersonens behov og ønsker.
Dokumentene kan settes sammen i en arbeidsperm.
Hovedhensikten med permen er å skape engasjement og stimulering
i hverdagen. Arbeidspermen kan deles inn i tre deler: (A) overordnede do-
kumenter, (B) kartleggings- og planleggingsdokumenter og (C) tiltaks- og
evalueringsdokumenter.
Del A Overordnede dokumenter
Med overordnede dokumenter menes viktig informasjon av generell art som
skal gjennomsyre målpersonens hverdag. Man kan si at disse dokumentene
skal bidra til at man utvikler gode omgangsformer og gode kulturer i boligen
(og på arbeidsplassen). Dette er et kort eksempel på et slikt dokument: