140
Lære for livet
hovedårsaken til at man bør aktualisere behovet for kommunal bolig lang tid
før målpersonen avslutter sin skolegang.
Ved avslag på kommunal bolig kan det være hensiktsmessig ta opp saken på
høyest mulig tjenestenivå eller politisk nivå i samarbeid med advokat og/eller
relevante kompetansesentre. Om behovet for bolig er beskrevet i målpersonens
individuelle plan, som kommunen samarbeidet om, bør dette brukes som ar-
gumentasjon mot kommunen.
Fordelen med en kommunal bolig er at den ofte tilbyr et sosialt fellesskap
med andre beboere. Ulempen kan være at boligen har sin egen etablerte kultur,
slik at målpersonen må tilpasse seg boligens vaner og rutiner, og ikke motsatt.
En annen ulempe kan være at man ikke selv får velge sine naboer. Dette betyr
at målpersonen kan møte beboere som han/hun har lite til felles med.
Et alternativ er å nyetablere en bolig med hjelp av tilskudd fra Husbanken.
Dette gir mulighet til selv å velge sted og utforming. Boligen kan for eksempel
planlegges for rullestolbruk og ha en beliggenhet ved et friluftsområde, nær
arbeidsplassen eller foreldrehjemmet. Dette alternativet er imidlertid basert på
at man som pårørende påtar seg et større økonomisk ansvar og en hel del admi-
nistrativ jobbing. Fordelen med en slik løsning er at man kan etablere et tilbud
sammen med andre beboere som har samme type behov. At boligen inkluderer
flere beboere, kan medføre at den økonomiske og administrative belastningen
blir mindre. Kommunen er forpliktet til å betjene en egenetablert bolig. Det
sosiale fellesskapet kan være et problem i boliger med få beboere.
Et tredje og ikke uvanlig alternativ er at målpersonen fortsetter sitt liv
hjemme hos sine foreldre. Slike valg er ofte begrunnet i at foreldrene ikke
er trygge på at det offentlige kan tilby målpersonen et trygt og godt tilbud.
Hjemmeværende unge voksne har samme rettigheter til tjenester som ved an-
dre boligalternativer, men av naturlige årsaker ønsker mange familier ikke å ha
kommunalt personale i sitt eget hjem.
Ved hjelp av Husbanken velger noen å bygge på huset sitt, slik at personen
flytter i egen leilighet vegg i vegg med foreldrehjemmet. Det er vanlig at slike
løsninger kombineres med en BPA-løsning (brukerstyrt personlig assistanse)
med foreldrene som arbeidsledere.
Mange ganger er det klokt at målpersonen flytter til egen bolig etter avslut-
tet skolegang. Det er flere årsaker til dette. Flytteprosessen for målpersonen
blir ofte mindre belastende jo mer funksjonsfrisk han/hun er. Jo yngre man
er, desto lettere blir det å lære å kjenne nye mennesker, rutiner og steder. For
det andre så er det et naturlig tidspunkt for flytting, mange ungdommer flyt-
ter på dette tidspunktet. Om den videregående opplæringen har hatt fokus på