Background Image
Previous Page  97 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 97 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 6 Læring og læringsvinduer

93

Ut fra tanken om at Sarepta er et individuelt, brukerstyrt dataprogram be-

nytter man kun de moduler som er aktuelle for den enkelte brukeren. Tabell 6

viser sareptamodulene inndelt i ulike kategorier.

6.6 Helhetlige metoder

Når eleven begynner å få vanskeligheter med å følge klassens tempo i fagba-

sert undervisning, kan det være aktuelt å bruke helhetlige metoder. Dette betyr

blant annet at elevens faglige utvikling blir stimulert i en motiverende ramme

der fagene i mer eller mindre grad smelter sammen. I de neste avsnittene pre-

senteres to helhetlige metoder som med suksess er blitt brukt for elever med

JNCL.

6.6.1 Prosjekt som metode

Å bruke prosjekt som metode kan være en utmerket læringsform for elever

med JNCL ettersom man kan ta utgangspunkt i noe som eleven er svært moti-

vert for, og fordi man kan kombinere teori og praksis på et passende nivå. Ved

å bruke prosjekt som metode kan man integrere fag som matematikk, norsk,

naturfag, bruk av IKT og mobilitet innenfor et interesseområde, for eksempel

dinosaurtiden. Videre vil det kunne være mulig å inkludere sosiale mål i slike

prosjekter ved at eleven med JNCL og elevens klassekamerater samarbeider om

oppgaver.

Noen eksempler på prosjekter fra virkeligheten:

• Prosjektmål:

Delta på bygdens oppfinnermesse

. Anita bygde i samarbeid med

noen klassekamerater en selvgående maskin. Prosjektet inkluderte forming,

matte, ADL, gruppemøter, lederskap og gruppelojalitet.

• Prosjektmål:

Bygge en dinosaurutstilling

. Ove hadde vært interessert i dino-

saurer i mange år. Dette resulterte i et flerårig prosjekt der man laget en fast

utstilling om dinosaurtiden. Prosjektet involverte mange skolefag, og sluttpro-

duktet ble fantastisk. Oves avsluttende eksamen på grunnskolen bestod av en

teoriprøve knyttet til utstillingen.

• Prosjektmål:

Bygge en Andeby-modell

. Erik måtte studere Donald Duck-

bladene slik at modellen ble troverdig. Prosjektet ble et evighetsprosjekt som har

resultert i at Erik i dag jobber som «Andebyutbygger». Modellen presenteres

bl.a. i bygdens rådhus med målpersonen som stolt utstiller.