Table of Contents Table of Contents
Previous Page  97 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 97 / 110 Next Page
Page Background

96

du da»? «Jeg kan se et nytt veiskilt som står i veikanten ca. 20–30 meter herifra». «Da

går du dit». Kåre går fram til veiskiltet og stopper. «Hva kan du se nå, Kåre»? «Ja, nå

ser jeg faktisk rettverket på brua». osv. På denne måten kan en finne ut mere om hva

som kan være gode kjennemerker, hvilke avstand de kan ses på, og hva som fungerer

som gode ledelinjer på veien mot neste kjennemerke.

Dette var kun et eksempel. Det sier seg selv at en må notere de lysforholdene slik

prøving foregår under. Ferdighetene vil variere med lysforholdene, og målet er å få

en så god kartlegging, og tilrettelegging, at ruten beherskes under forskjellige forhold.

Dette betyr at en må gjenta arbeidet på ulike tider av døgnet, når dette kreves.

8.1.4. Kartlegging av strategier og taktikker i forflytningen

Den siste delen av kartleggingen retter seg mot hvilke strategier og taktikker Kåre

benytter seg av når han går fra et sted til et annet. En kan gjerne bruke ruten hvor

synskartleggingen foregikk som utgangspunkt for en samtale, der Kåre blir bedt om å

beskrive hvordan han vanligvis forflytter seg i de ulike etappene i ruta. Kåre forklarer

hvilken strategi han bruker, hvordan han pleier å gå – hvilke kjennemerker og ledelinjer

han bruker – når han skal på tipping hos naboen; «Jeg går rett over gårdsplassen og

til garasjen. Videre fortsetter jeg langs gårdsveien fram til riksveien. Så følger jeg

gangveien strake veien over ei bru og til fylkesveien. Når jeg kommer over brua så må

jeg være oppmerksom slik at jeg ikke går meg utfor veikanten og havner i elva. Jeg

fortsetter fra brua til gårdsveien som går til naboen. Jeg følger så veien ca. 150 meter

til ett veikryss. Jeg krysser veien og fortsetter rett fram til gårdstunet hos naboen. Når

jeg kommer til gårdstunet, krysser jeg tunet til inngangsdøra. Jeg må være konsentrert

hele tiden».

Denne fortellingen kan benyttes til å få oversikt over hvilke strategier og taktikker

Kåre bruker når han går hjemmefra til naboen. For å finne ut mer om hvilke taktiske

valg han gjør, vil det være naturlig følge opp fortellingen ved å stille spørsmål som:

Mobilitetspedagog: «Når du går fra garasjen til riksveien, går du da midt i veien eller

langs en av veikantene»?

Kåre: «Jeg går på venstre side av veien».

Mobilitetspedagog: «Bruker du da gresskanten som ledelinje til du er framme ved

riksveien»?

Kåre: «Ja, det er nettopp det jeg gjør. Kanten fungerer som en hjelp til å holde retning

og samtidig som hjelp til at jeg holder meg på den riktige siden av veien og ikke roter

meg ut i veibanen».

Mobilitetspedagog: «Når du forsetter til brua, går du fortsatt langs venstre kant på

gangveien»?