Table of Contents Table of Contents
Previous Page  102 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 102 / 110 Next Page
Page Background

101

vil dette resultere i lite eller ingen atferdsendring. For mye hjelp kan medføre at

mobilitetspedagogen retter Kåre sin oppmerksomhet mot forhold som allerede

er mestret, noe som i sin tur kan føre til at hans oppmerksomhet rettes mot

pedagogens atferd og bort fra mål og delmål i ruten. Resultatet blir i begge tilfeller at

mobilitetspedagogen overser de atferdsforandringene hos Kåre som er assosiert med

kompetanse i forflytning.

8.3. Bruk av taktikker – observasjon av læringsforandringer i ruten

Både mobilitetsruten i seg selv og de mobilitetsferdighetene som Kåre bruker for å ta

seg fram i ruten, kan betraktes som «redskaper» for å involvere seg i den prioriterte

aktiviteten – kortspill hos naboen. Økt oppmerksomhet mot denne aktiviteten og

etappene i ruten, samt å beherske de ferdighetene som fører til måloppnåelse, kan ses

på som taktiske forandringer i forflytning.

Læringsforandringer reflekterer utvikling av kompetanse i forflytningen. Dette kan en

observere ved en forskyving fra hjelpeavhengighet i ruten til å gå deler av ruten uten

hjelp fra andre. Det betyr at Kåre har lært å forholde seg til kjennemerkene i ruten,

men at han fremdeles trenger noe hjelp før han kan gå hele ruten selvstendig.

Den neste læringsforandringen er primært karakterisert gjennom atferd som signaliserer

at Kåre har blitt selvstendig i å ta i bruk midler for å effektivisere forflytningen i ruten.

Denne overgangen indikerer at han er i stand til å bruke selve ruten som middel til å nå

målet (kortspill hos naboen), selv om Kåre fremdeles kan trenge noe hjelp. Endringer i

det å ta i bruk midler for å effektivisere forflytningen i ruten kan beskrives som taktiske

endringer. Det kan være ulike uttrykksformer som alle signaliserer fleksibel forflytning

og feltforståelse. Typisk er det at Kåre begynner å forholde seg til kjennemerker på

andre måter, f.eks. ved å skifte fra en taktil/haptisk orientering til kjennemerker og

ledelinjer til mer auditiv eller visuell orientering. Videre kan en observere endringer

i tempo og bruk av teknikker slik som bruk av stokk ved sporing med pendelteknikk,

og ikke minst det at Kåre begynner å ta snarveier eller finne nye kjennemerker på

veien mot målet.

8.4. Evaluering – omskriving av rute og bruk av nye strategier og taktikker

Når kjennemerkene og ledelinjene i mobilitetsruten er bestemt og skrevet ned, kan

opplæringen starte. Ruten kan betraktes som en hypotese på hva som kan være en god

måte å forflytte seg på når Kåre skal gå på besøk til naboen. På samme tid somopplæringen

starter, er det viktig at mobilitetspedagogen er kjent med de læringsforandringene

som forventes i løpet av ruteopplæringen. Dette er de læringsforandringene som er

beskrevet i kapittel 5 i denne boken. Om mobilitetspedagogen ikke er godt kjent med

læringsforandringene og i hvilken rekkefølge disse forandringene kan forventes, er det