Table of Contents Table of Contents
Previous Page  100 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 100 / 110 Next Page
Page Background

99

For utfylling:

– I boks A: RUTE skal du skrive hvor ruten starter og slutter, for eksempel slik:

Hjemmefra til naboen.

– Skriv hvor lang ruten er i boksen som er merket B: RUTELENGDE.

– I kolonne E: KJENNEMERKE beskriver du kjennemerkene i ruten. Kjennemerke

en på rad en, osv.

– Beskrivelsen av hvordan ruten skal gås, noteres i kolonne F: LEDELINJE, POSISJON

OG NESTE KJENNEMERKE. Det betyr den instruksjonen mobilitetslæreren gir til

Kåre når han skal forflytte seg i en etappe mellom to kjennemerker. Instruksjonen

skal alltid inneholde neste kjennemerke, ledelinje og Kåres posisjon i forhold til

kjennemerket eller ledelinjen. For eksempel slik: Gå langs gresskanten (ledelinjen)

på venstre side av veien (posisjon) til riksveien (neste kjennemerke).

– I kolonne G: OPPNIV – KRYSS registrerer du hvor mye hjelp Kåre trenger til sin

oppmerksomhetsretting når han forflytter seg mellom to kjennemerker i ruten. Hjelp

som gis ved kjennemerke en for at Kåre skal kunne forflytte seg til kjennemerke to,

noteres på rad en. Sett kryss i kolonne 1–5.

– I de tilfellene det er behov for spesiell tilrettelegging, kan dette noteres i kolonne

H: TILRETTELEGGING. Eksempel på slik tilrettelegging kan være: Forlenging

av autovernet ved inngangen til broen over elva.

8.2.4. Valg av og bruk av hjelpemiddel

Valget av ulike hjelpemidler må ta hensyn til om Kåre opplever hjelpemidlet som et

funksjonelt verktøy for å lette orienteringen og forflytningen i den mobilitetsruten

han skal lære. Kåre er skeptisk til å bruke hjelpemidler, særlig til å gå med hvit stokk.

«Jeg må gå noen runder med meg selv for å akseptere stokken som hjelpemiddel».

Han tenker at stokken kan være et godt hjelpemiddel når han skal gå til naboen,

men har lite eller ingen erfaring med å bruke hvit stokk. Kåre vil likevel prøve å gå

med mobilitetsstokk i mobilitetsruten til naboen en ettermiddag når det er mørkt ute.

Mobilitetspedagogen viser Kåre hvordan han kan bruke ulike stokkteknikker i de

enkelte etappene i ruten. På første etappe, hvor Kåre skal gå fra ytterdøren hjemme

over gårdsplassen og til garasjen, kan han for eksempel bruke pendelteknikk. Kåre får

informasjon om eventuelle ujevnheter i underlaget gjennom stokken og kan derfor rette

blikket opp og se mot garasjen. Når Kåre fortsetter langs gårdsveien, er det naturlig å

gå langs venstre side av veien og fortsatt bruke pendelteknikk. God pendelteknikk med

gode utslag mot høyre og venstre vil være til hjelp i orienteringen ved at pendelutslagene

til venstre hjelper til med å holde kontakt med veikanten (skille mellom grus og gress)

langs gårdsveien fram til riksveien. Hensikten med denne utprøvingen er å gi Kåre

gode erfaringer og økt bevissthet om stokkteknikkenes funksjon.

8.2.5. Instruksjon og hjelp til oppmerksomhetsretting som strategi for å nå mål

I et psykologisk perspektiv kan både mobilitetsruten og den hjelpen mobilitetspedagogen

gir Kåre, ses på som føringer (muligheter) for handling. Hensikten med ruten og med