Table of Contents Table of Contents
Previous Page  98 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 98 / 110 Next Page
Page Background

97

Kåre: «Nei, da hender det at jeg går midt på gangbanen. På den måten går jeg mye

friere, men når jeg ser jeg nærmer meg, går jeg inn mot venstre. Her kan det komme

biler, og bilene er ikke lett å se de dagene det er sterkt motlys. De er heller ikke lett å

høre på grunn av bruset fra elva. Dessuten må jeg være forsiktig når jeg går av brua.

Da går jeg et stykke inn i veien fordi veikanten er dårlig og fordi det kan være en viss

fare for å ramle utfor veien».

Den strategien og de taktikkene Kåre forteller at han benytter i denne ruten, vil han

sikkert gjøre seg nytte av når han går andre mobilitetsruter. For mobilitetspedagogen

vil denne kunnskapen være nyttig når man skal definere kjennemerker og ledelinjer

i nye mobilitetsruter, f. eks. at Kåre bruker en bestemt ledelinje som føring mot ett

bestemt kjennemerke. Han trenger ikke nødvendigvis se kjennemerke to når han står

ved kjennemerke en. Han er trygg fordi han vet han vil kunne se kjennemerket når

han er et stykke på vei.

8.2. Tilrettelegging

8.2.1. Valg av rute for opplæring

Med bakgrunn i de aktivitetene som er i beskrevet i kartleggingen, velger han å starte

med å lære seg veien til naboen. Begrunnelsen for valget er at hos naboen samles et

lite tippelag ukentlig, og han savner disse stundene med fotballsnakk og den uformelle

praten over en kopp kaffe. Veien til naboen er knappe en km lang. Den er forholdsvis

enkel og trygg å gå, med to unntak; når han skal krysse fylkesveien og på bortsiden

av brua over elva. Vi er kommet langt ut i september måned og tippelaget møtes etter

mørkets frembrudd ved 19-tida om kvelden.

8.2.2. Valg av forflytningsvei

Kåre har, som tidligere beskrevet, gått denne veien mange ganger over flere år. Han

har gått veien på samme måte de fleste gangene han har vært på vei til fotballtippingen

hos naboen. Utfordringen nå er først og fremst lyset på den tiden tippelaget samles,

klokken sju om kvelden. Vurderinger om hvilke side av veien en skal gå på henger

sammen hvor det er tydelige kjennemerker og ledelinjer, hvor det er sikkert å gå og

hvor det er best å krysse gårdsplassen og de trafikkerte veiene i mobilitetsruten. Videre

er det naturlig å tenke etter hvilken sanseinformasjon en får ved for eksempel å følge

en ledelinje. Hva er vanskeligst og hva er lettest? På noen etapper i ruten er det enklest

å følge ledelinjen ved å bruke den hvite stokken eller beina som hjelp til å følge skillet

mellom asfalten og gresset. En slik måte å gå på gir god taktil/haptisk informasjon.

På andre etapper hvor det er bedre lys, er det lettest å bruke synet når en skal følge

ledelinjen, og i noen tilfeller er det naturlig å veksle mellom taktil/haptisk og visuell

informasjon. Enkelte steder i ruten vil en i tillegg kunne bruke auditiv informasjon

som hjelp i orienteringen. Dette kan være lyd fra biler som kjører på riksveien eller

fylkesveien. Lyden fra bilene kan oppleves som en viktig kontroll på at man går i