Table of Contents Table of Contents
Previous Page  48 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 48 / 110 Next Page
Page Background

47

og kommende kjennemerke. Dette kan skje ved å lage en oppmuntrende lyd, si «ja,

ja» eller «Det er bare å fortsette til Jomfrugata»; alt etter hva personen forstår og kan

nyttiggjøre seg.

Det kan også forekomme at personen finner fram uten at mobilitetspedagogen har

«sett» eller observert foregripingene av kjennemerkene i mobilitetsruten. I slike

tilfeller er det naturlig å tenke at pedagogen ikke har vært sensitiv nok og gått glipp

av foregripingene, eller at pedagogen ikke kjenner til hvordan foregripingene ser ut.

Sensitivitet i betydningen av å legge merke til personens foregriping av kjennemerker

er viktig for å gi tilbakemeldinger til vedkommende.

5.2.1. Hjelp til å finne og følge ledelinjene

Når en person skal lære en ny mobilitetsrute, er det vanlig at mobilitetspedagogen

går sammen med vedkommende, eller ledsager personen langs ledelinjene i ruten.

Mobilitetspedagogens oppgave er å hjelpe personen på en slik måte at hun/han eller

hun hele tiden har mulighet for å ha visuell kontakt med ledelinjen. I forflytningen langs

ledelinjen i en etappe er oppmerksomheten rettet mot kommende kjennemerke. En

samtidig oppmerksomhet mot ledelinjene i ruten kan bli for mye å holde rede på. Dette

gjelder spesielt de første gangene personen går ruten. Målet er å lære hva som er neste

kjennemerke og rekkefølgen på kjennemerkene i rutestrukturen. Mobilitetspedagogens

oppgave blir å hjelpe personen til å rette sin oppmerksomhet og sitt fokus mot neste

kjennemerke i ruten. Når personen og mobilitetspedagogen går langs ledelinjen, kreves

det i tillegg at pedagogen er oppmerksom på hvordan hjelpen blir utført. Når personen

viser tegn på at hun/han kan fortsette langs ledelinjen alene, bør pedagogen trekke

seg bort og gå ett til to skritt bak personen. Personen fortsetter å gå noen skritt.

Mobilitetspedagogen observerer at personen mister kontakten med ledelinjen, sakker

tempoet og stopper nesten helt opp. Mobilitetspedagogen går inn på siden av personen

og gir hjelp slik at vedkommende kan gjenopprette kontakten med ledelinjen og øke

gangtempoet. Pedagogen passer derfor på at ikke personen mister ledelinjen, men gir

hjelpen på en varsom og så forsiktig måte som mulig. I motsatt fall vil personens fokus

kunne bli flyttet til mobilitetspedagogen og pedagogens måte å hjelpe på.

Når personen viser at hun/han har lært å kjenne igjen kjennemerkene i mobilitetsruten,

rettes personens oppmerksomhet gradvis mot ledelinjene i mobilitetsruten. Ledelinjen

skal nå brukes som verktøy for å komme til neste kjennemerke. Kjennemerkene kan

ses som delmål og ledelinjene som middel for å nå delmålene i forflytningen.

5.2.2. Lage føringer for å bli bedre kjent med det området som ruten går i

Mobilitetsruten i seg selv gir en føring for hvordan personen kan bli bedre kjent i

det området ruten går. Det er imidlertid viktig at mobilitetspedagogen ikke tenker

at opplæringen er over når personen har lært å orientere seg selvstendig i ruten. Når

orienteringen og forflytningene i ruten er automatisert, starter en gjerne å søke mer