Table of Contents Table of Contents
Previous Page  47 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 110 Next Page
Page Background

46

Dette kan kanskje virke unaturlig. Mye mer informasjon kunne kanskje vært gitt mens

personen går ruten? Problemet med å gi informasjon underveis i ruten er imidlertid at

dette kan forstyrre personens oppmerksomhetsretting mot kjennemerkene, ledelinjene

og egen posisjon i mobilitetsruten. Da kan mobilitetspedagogen selv bli sentrum for

personens oppmerksomhet. Pedagogen blir i så fall en hjelpebetingelse på veien

til målet for forflytningen, og personen lærer lite om kjennemerkenes egenskaper

og plassering i mobilitetsruten. Hjelpen kan i verste fall bidra til at personen blir

avhengig av mobilitetspedagogen for å finne fram fra et sted til et annet, i stedet for

at forflytningen i ruten bidrar til opplevelse av mestring og selvstendig orientering

5.2. Selvstendighet og hjelp

Det overordnete målet for de fleste er at mobilitetsopplæringen skal føre til at personen

forflytter seg selvstendig mellom hverdagens aktiviteter og gjøremål – uten å ha behov

for hjelp fra andre. For de som på grunn av fysiske bevegelseshemninger ikke er i

stand til å foreta selvstendige forflytninger, er målet å bli i stand til å lære å orientere

seg og kunne ta initiativ til forflytningene. Siden mobilitetsopplæringen er integrert i

et menneskes hverdagslige aktiviteter og gjøremål, er ønsket om at personen skal bli

et aktivt og initiativrikt menneske, en naturlig målsetning for opplæringen. Målet er

at personen skal bli i stand til å komme seg dit vedkommende selv vil; styrt av egne

ønsker, ut i fra egne interesser og behov, selvstendig eller med den hjelpen en trenger

for å delta i hverdagslivets aktiviteter.

På veien til dette målet er det nødvendig å registrere læringsprogresjon i form av

hjelpebehov. Dette gjør det generelt lettere å se om progresjonen er god nok i forhold

til forventningene. Hjelpen bør bli gitt og registrert på en slik måte at det er mulig å

holde rede på hvilke ferdigheter personen behersker. Registreringen av hjelpebehov

gjør det mulig å vurdere om den hjelpen som blir gitt, er en riktig form for hjelp.

Det å oppfatte personens initiativ til å forflytte seg gjennom mobilitetsruten, og å være

i stand til å ta hensyn til initiativene, er spesielt viktig tidlig i ruteopplæringen. Det å

oppfatte hvilke initiativ personen gjør, forutsetter sensitivitet. Hvis hjelpen blir gitt

riktig, er det mulig å se eller kjenne (ved håndledning) når personen begynner å gå

selvstendig, slik at ansvaret for forflytningen flyttes over til personen. I en vellykket

mobilitetsruteopplæring blir hjelpen etter hvert gitt bare i deler av ruten. Til sist består

hjelpen i at mobilitetslæreren «skygger» personen gjennom ruten uten å berøre ham.

Hjelpen gis bare tidvis for at personen skal finne kjennemerkene og ledelinjene og

forflytte seg med godt tempo langs ledelinjene.

Økt selvstendighet kan vise seg i form av at en registrerer høyere forekomst av

foregripelser. Når dette skjer, og foregripelsene er funksjonelle, bør mobilitetspedagogen

trappe ned hjelpen. Mobilitetspedagogen bidrar likevel med den hjelpen som trengs ved

kjennemerkene. Dette er hjelp til oppmerksomhetsretting mot målet for forflytningen