Table of Contents Table of Contents
Previous Page  44 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 44 / 110 Next Page
Page Background

43

III

1. Foregripe ledelinjene gjennom hele ruten

Søker etter ledelinjene

2. Bruke kjennemerker og ledelinjer som verktøy

for å nå målet for ruten

Antesiperer ledelinjene

Tar retning mot ledelinjen ved foregående

kjennemerke

Følger ledelinjen og holder stø kurs på

enkeltetapper

Følger ledelinjen og holder stø kurs mot

neste kjennemerke gjennom hele ruten

3. Etablere et prosedyrebegrep for ruten, hvor både

kjennemerkene og ledelinjene er bundet sammen

av en målrettet forflytning fram til målet

4. Effektivisering av forflytningen gjennom ruten

Holder høyt og jevnt tempo. Trenger sjelden

hjelp til å ta riktig kurs mot kjennemerket

5. Automatisering av forflytningen gjennom hele

ruten

Er seg som regel ikke bevisst på egen

forflytning gjennom ruten

IV

1. Fleksibel og vanligvis automatisert forflytning

gjennom ruten

Skifter automatisk retning og kurs i

forflytningen. Bytter automatisk bruk

av teknikk under forflytningen. Kan

kommuniseres med uten at dette går ut

over effektiviteten i forflytningen. Bedre

mobilitetsferdigheter.

Tilegnelse av nye teknikker og får bedre bruk

av teknikkene

2. Deklarativ kunnskap om feltet som ruten går i

Blir mer oppmerksom på trekk og hendelser

i feltet ruten går i. Kommuniserer om ting i

feltet underveis på etappene

Lager seg snarveier. Lager seg egne

kjennemerker

3, Opplevelse av trygghet og mestring under

forflytningen gjennom ruten

Blir mer aktiv og får flere initiativ. Trives mer

og blir i bedre humør

4. Etablering av et deklarativt rutebegrep, som

inkluderer kjennemerker, ledelinjer, retninger,

spatiale relasjoner mellom landemerker og

kunnskap om særtrekk ved feltet som ruten går i

Kan læres eksplisitt opp i feltkunnskaper,

romforståelse, mobilitetsferdigheter

og teknikker uten at dette forstyrrer

oppmerksomheten og læringsprogresjonen

Det å kjenne til de enkelte fasene og hvilke forandringer som typisk forekommer på

hver av fasene, er av vesentlig betydning når man skal tilrettelegge en mobilitetsrute-

opplæring og til enhver tid kunne gi den hjelpen som personen har behov for.