Table of Contents Table of Contents
Previous Page  50 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 110 Next Page
Page Background

49

Tabell 5.1. Registrering av læringsprogresjon

Nivå

Læringsfokus

9

Ledsaging

8

Delvis ledsaging

7

Skygging med kortvarig hjelp mellom kjennemerkene

6

Foregripelse av kjennemerket

5

Foregripelse av ledelinjen/orientering mot ledelinjen

4

Kommunikasjon underveis og/eller tydelig oppmerksom på feltet

3

Snarveier/selvvalgte kjennemerker og/eller bruk av nye teknikker

2

Selvstendig og effektiv forflytning uten hjelp underveis, påminnelse

ved kjennemerket

1

Selvstendighet, med påminnelse ved starten

Registreringen av læringsprogresjonen er laget i form av en rangskala, hvor hvert

nytt læringsfokus forutsetter at de foregående læringsoppgavene er mestret. Det blir

angitt en rang fra 1–9 for hver av etappene i ruten. For hver gang ruten er gått, blir

det regnet ut en gjennomsnittlig rang for alle etappene. Den gjennomsnittlige rangen

gir et uttrykk for progresjonen i mobilitetsruteopplæringen. Når den har sunket til 1,

er målet om selvstendighet i forflytningen gjennom ruten oppnådd. Målsettingen er at

registreringen skal gjøre det mulig for mobilitetspedagogen å trappe ned den hjelpen

som blir gitt til personen.

Rang 9–7 viser progresjon i forhold til hvor mye fysisk hjelp personen trenger for

å kunne forflytte seg selvstendig gjennom ruten. Her er det fokus på behovet for

fysisk hjelp i forhold til det å ta selvstendig ansvar for forflytningen. I starten er det

mobilitetspedagogen som har det fulle ansvaret for at personen forflytter seg mellom

kjennemerkene. Ved rang 7 – Skygging – har personen selv tatt over ansvaret for

forflytningen, og pedagogens rolle er redusert til å gi hjelp underveis på etappene for å

sikre at retningen er rett og et effektivt tempo blir opprettholdt. Nedtrappingen av den

fysiske hjelpen forutsetter at mobilitetspedagogen fra start av gir en sensitiv ledsaging,

slik at det er mulig å oppfatte når og i hvilken grad personen tar initiativ til selvstendig

forflytning. Jo mer initiativ personen selv tar, jo mindre hjelp blir personen gitt.

Rang 6–3 fokuserer på de sentrale forandringene som finner sted i løpet av en

vellykket mobilitetsruteopplæring. Rang 6 – foregripelse av kjennemerkene – er den

forandringen som kommer først av forandringene og som innleder til rask framkomst

av en lang rekke kvalitative og positive forandringer i mobilitetsferdigheter, væremåte

og tilstand hos personen. Tilsammen utgjør rang 6 og 5 – foregripelse av ledelinjen –

utgangspunktet for at personen blir i stand til å lære og til å forstå bruk av verktøy for

å mestre den målrettede forflytningen gjennom ruten; dvs. bruke og forstå en middel-

mål-relasjon.