48
mot ting og hendelser i det området ruten går. Noen eksempler som viser dette, er når
personen stopper opp og ser mot et spesielt utstillingsvindu, eller stopper og tydelig
kikker mot en bestemt bygning som skiller seg godt ut i omgivelsene, eller stopper
opp for å høre etter lyden fra en musikkforretning i gågata.
Gjennom flere slike hendelser vil personen få bedre kunnskap om områdene omkring
ruten. Etter hvert vil pedagogen også kunne oppleve at personen for eksempel stopper
opp og spør, «Om jeg går rett over denne parken, kommer jeg da til banken?» Når
personen viser at hun/han har denne typen innsikt, kan det være naturlig å lage kart over
området. Kartet viser veier og bygninger og deres plassering i forhold til hverandre.
Ved å lese kartet vil personen få god oversikt over området ruten går i.
5.2.3. Beskrivelse av læringsprogresjon og behov for hjelp
Å observere og registrere en persons læringsprogresjon i en mobilitetsrute er særs viktig.
En slik registrering gjør det mulig å holde øye med om læringsprogresjonen skjer på
en forventet måte. Negative avvik fra forventningene kan bli vurdert og fulgt opp med
egnete tiltak. Registreringen kan som før nevnt også brukes av mobilitetspedagogen til
å vurdere hvor mye og hvilke type hjelp personen trenger. I praksis er det særlig viktig
å forhindre at det blir gitt for mye hjelp, slik at læringsprogresjonen blir forsinket og
at personen risikerer å bli gjort hjelpeavhengig. Registreringen bør gi opphav til en
gradering av læringsprogresjonen og skal gjenspeile minst tre forhold:
1. Personens behov for å bli hjulpet fysisk med forflytningene gjennom ruten
2. Sentrale forandringer som finner sted i løpet av en vellykket mobilitetsrute-opplæring
3. Personens oppmerksomhetsretting mot målet, kjennemerkene og ledelinjene i ruten
og behovet for å få hjelp til å få en mer effektiv oppmerksomhetsretting.
Tabell 5.1 viser en ni-punkts skala til bruk for registrering av læringsprogresjon.
Denne kan vise gradvis bedre selvstendighet, viktige former for framgang og
personens «læringsfokus». Beskrivelsene av hva som er de ulike læringsfokus på
skalaen, er formulert ut fra at det skal være enkelt å gjenkjenne og registrere de under
opplæringen i rutene. Rangverdiene skal også kunne skåres for hver forflytning. De
skiller seg således ut fra både beskrivelsen av de ulike nivåene i læringsprogresjonen
og karakteriseringene av hva de enkelte fasene bygger på og innebærer.