Table of Contents Table of Contents
Previous Page  52 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 110 Next Page
Page Background

51

6.0. SYNSVANSKER SOM FØRER TIL

FUNKSJONELLE PROBLEMER I FORFLYTNING

6.1. Hovedgrupper av synshemmede og variasjon i funksjon

På 1970-tallet introduserte Bäckman & Inde (1975) en modell der man opererte med

fire hovedgrupper av synshemmede. I disse gruppene kunne man bl.a. identifisere

spesielle utfordringer knyttet til lesing. De fire hovedgruppene bestod av personer med

1) sentrale synsfeltutfall (skotomer), 2) nystagmus, 3) perifere synsfeltinnskrenkinger,

og 4) andre former, herunder blandingsformer av de ovennevnte hovedgruppene.

Disse synsvanskene kan i seg selv peke på områder som gir seg utslag i funksjonelle

synsvansker. Det er for eksempel ikke vanskelig å tenke seg at en person som har

sentrale skotomer, med påfølgende nedsatt visus, vil ha vansker med lesing. Det er

også naturlig å tenke seg at personer som har vansker med fiksering, slik man kan se

det hos personer med nystagmus, må streve mer enn personer med normalt syn for å

få stabilisert et tekstbilde på netthinnen, slik at teksten blir lesbar. Videre vil en person

med perifere synsfeltinnskrenkinger, kombinert med god visus, ha gode muligheter

for lesing, i alle fall hvis det sentrale synsfeltet er så stort at en kan identifisere flere

sammenhengende bokstaver. For personer med en kombinasjon av disse vanskene

kan utfordringene bli større, men, som Bäckman (2000) påpeker, ved å bruke ulike

lesestrategier, og med tilpasning av de rette optiske og tekniske hjelpemidler, kan

lesefunksjon i mange tilfeller re-etableres.

Den samme hovedinndelingen kan også benyttes for andre oppgaver enn lesing, som for

eksempelvis mobilitet (Bäckman & Inde, 1975). Det er imidlertid ikke nok å konstatere

at det foreligger spesifikke synsvansker. Synsvanskene må ses i sammenheng med

kognitiv funksjon, evne til å utnytte den synsresten som foreligger, og tilrettelegging

av miljøet.

Inndelingen i hovedgrupper kan imidlertid ikke gi et fullgodt bilde av variasjonene

innenfor populasjonen av synshemmede. Forhold som medfødte eller ervervede

tilstander, kognitive ulikheter mellom personer, og grad av tilleggsproblematikk

(eksempelvis hjerneskader) vil også spille inn. Dette innebærer at to personer med

samme sykdom, eller med de samme «psykofysiske uttrykk» i form av visus, synsfelt

og kontrastfølsomhet, kan ha ulike funksjonelle ferdigheter. Funksjonelle ferdigheter vil

også være avhengig av både individ- og miljøfaktorer. Eksempelvis vil en synshemmet

som beveger seg i et miljø som er tilrettelagt på en god måte, ha mye større sjanse

til å takle de visuelle utfordringene enn personer som er prisgitt et miljø hvor slik

tilrettelegging ikke foreligger.