Table of Contents Table of Contents
Previous Page  46 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 46 / 110 Next Page
Page Background

45

5.0. SENTRALE UTFORDRINGER I MOBILITETS-

RUTEOPPLÆRINGEN

5.1. Gjennomføring av mobilitetsruteopplæring

Mobilitetspedagogens hovedoppgave er først og fremst å sikre at den personen som

skal lære seg O&M-ferdigheter oppnår en god læringsprogresjon. I dette arbeidet kan

en gjerne ta utgangspunkt i de ulike fasene i mobilitetsruteopplæringen, slik dette

er beskrevet tidligere. Progresjonen sikres gjennom at personens arbeidsoppgaver

forandres i takt med hva vedkommende allerede har tilegnet seg av mobilitetsferdigheter

og ut fra personens og mobilitetspedagogens felles forståelse av hva som er neste

ønskete opplæringsmål. For at dette skal være mulig, må tre betingelser være oppfylt:

1. Mobilitetspedagogen er kjent med hvilke opplæringsmål som ligger på de ulike

fasene i læringsprosessen.

2. Mobilitetspedagogen må til hver tid følge med og være bevisst på personens

oppmerksomhetsretting, dette fordi pedagogen skal vite hvor personen befinner

seg i læringsprosessen.

3. Mobilitetspedagogen gir rett hjelp. Dette betyr bl.a. at personen ikke skal ha mer

hjelp enn det vedkommende har bruk for.

Det kan oppstå særskilte utfordringer i en persons læringsprogresjon på alle tidspunkt

i læringsprosessen. Problemene kan skyldes ulike forhold, eksempelvis vansker med

tilrettelegging av en god eller hensiktsmessig rute, personens manglende oppfattelse

av hva som er forventet av ham ut fra opplæringsmålene, eller andre faktorer, som

gjør det vanskelig å rette elevens oppmerksomhet mot de forholdene vedkommende

skal lære. Slike faktorer omtales senere under kapittel 7.4.4.1.

På samme måte som for all spesialopplæring, må mobilitetsruteopplæringen

være tilpasset det enkelte individs særtrekk og behov. Det er svært viktig at

mobilitetspedagogen er seg bevisst sin hjelp til eleven. Hjelpen bør være målrettet

og gjennomtenkt. Pedagogens hjelp skal bidra til oppmerksomhetsretting mot

læringsmålet og de verktøyene en kan bruke for å nå målene. Målet for forflytningen i

en mobilitetsrute er den aktiviteten personen skal delta i, eksempelvis handle på butikk,

gå på konsert etc. Delmålene i den samme forflytningen er kjennemerkene i ruten.

Verktøyene eller midlene personen har til rådighet for å nå sine delmål, er ledelinjene

mellom kjennemerkene i ruten og bruk av ulike mobilitetsteknikker som kan bidra til

å lette forflytningen. Mobilitetspedagogen bør så langt der er mulig forsøke å hjelpe

personen til å rette sin oppmerksomhet mot:

1. kjennemerkene i ruten

2. ledelinjene i ruten

3. posisjon i forhold til kjennemerkene og ledelinjene.