45
5.0. SENTRALE UTFORDRINGER I MOBILITETS-
RUTEOPPLÆRINGEN
5.1. Gjennomføring av mobilitetsruteopplæring
Mobilitetspedagogens hovedoppgave er først og fremst å sikre at den personen som
skal lære seg O&M-ferdigheter oppnår en god læringsprogresjon. I dette arbeidet kan
en gjerne ta utgangspunkt i de ulike fasene i mobilitetsruteopplæringen, slik dette
er beskrevet tidligere. Progresjonen sikres gjennom at personens arbeidsoppgaver
forandres i takt med hva vedkommende allerede har tilegnet seg av mobilitetsferdigheter
og ut fra personens og mobilitetspedagogens felles forståelse av hva som er neste
ønskete opplæringsmål. For at dette skal være mulig, må tre betingelser være oppfylt:
1. Mobilitetspedagogen er kjent med hvilke opplæringsmål som ligger på de ulike
fasene i læringsprosessen.
2. Mobilitetspedagogen må til hver tid følge med og være bevisst på personens
oppmerksomhetsretting, dette fordi pedagogen skal vite hvor personen befinner
seg i læringsprosessen.
3. Mobilitetspedagogen gir rett hjelp. Dette betyr bl.a. at personen ikke skal ha mer
hjelp enn det vedkommende har bruk for.
Det kan oppstå særskilte utfordringer i en persons læringsprogresjon på alle tidspunkt
i læringsprosessen. Problemene kan skyldes ulike forhold, eksempelvis vansker med
tilrettelegging av en god eller hensiktsmessig rute, personens manglende oppfattelse
av hva som er forventet av ham ut fra opplæringsmålene, eller andre faktorer, som
gjør det vanskelig å rette elevens oppmerksomhet mot de forholdene vedkommende
skal lære. Slike faktorer omtales senere under kapittel 7.4.4.1.
På samme måte som for all spesialopplæring, må mobilitetsruteopplæringen
være tilpasset det enkelte individs særtrekk og behov. Det er svært viktig at
mobilitetspedagogen er seg bevisst sin hjelp til eleven. Hjelpen bør være målrettet
og gjennomtenkt. Pedagogens hjelp skal bidra til oppmerksomhetsretting mot
læringsmålet og de verktøyene en kan bruke for å nå målene. Målet for forflytningen i
en mobilitetsrute er den aktiviteten personen skal delta i, eksempelvis handle på butikk,
gå på konsert etc. Delmålene i den samme forflytningen er kjennemerkene i ruten.
Verktøyene eller midlene personen har til rådighet for å nå sine delmål, er ledelinjene
mellom kjennemerkene i ruten og bruk av ulike mobilitetsteknikker som kan bidra til
å lette forflytningen. Mobilitetspedagogen bør så langt der er mulig forsøke å hjelpe
personen til å rette sin oppmerksomhet mot:
1. kjennemerkene i ruten
2. ledelinjene i ruten
3. posisjon i forhold til kjennemerkene og ledelinjene.