Table of Contents Table of Contents
Previous Page  81 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 100 Next Page
Page Background

79

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

Verdicollage

Dette er en artig måte som aktiverer deltakerne på en litt annerledes

måte. Metoden gir en litt annen innfallsvinkel til å jobbe med verdier

i organisasjonen. Verdier kan lett bli litt abstrakt og luftig å forholde

seg til. Bevisst eller ubevisst så er det verdier som vi assosierer med

gjerne kjente personer. Kjente personer har den fordelen av at alle

har et forhold til de og at en kan bruke bildene til å få frem verdier

som knyttes til personen.

Det deles inn i grupper på 5- 6 personer nettopp for at gruppene

både skal kunne representere ulikhet, men også kunne enes om noen

verdier.

Vår erfaring er at man kommer langt på et par timer. Men når det

er snakk om verdier så er det viktig at det modnes over tid. Verdier

er ikke bare noe som kan vedtaes, men som organisasjonen må

identifisere seg med. Og en organisasjon er som kjent bestående

av ulike personer som kan ha ulike oppfatninger. Vi mener at

prosessen i seg selv her er viktig. Ikke bare de verdiene man kommer

frem til. Det er interessant for å få frem spennet i organisasjoner

og dette kan si like mye om personene. Det kan være nyttig for et

arbeidsfellesskap å kjenne i seg selv. På den måten skal man ikke

underslå verdien i å bli bedre kjent med hverandre på en ny og

annerledes strukturert måte.

Fasilitator forklarer formålet, f.eks.

«Formålet med dagen er

å fokusere på de verdier vi har og eventuelt ønsker å stå for og

tydeliggjøre dette for oss og våre under».

Hver gruppe får en bunke med bilder av 50 kjente personer.

Personene bør være rimelig godt kjent for alle, samtidig som de

representerer et mangfold og en bredde. Det er viktig å understreke

at det ikke er personene i seg selv som er interessant. Men de

verdiene som de eksplisitt eller implisitt står for. Her er deltakernes

tolkninger som er viktige.