79
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
Verdicollage
Dette er en artig måte som aktiverer deltakerne på en litt annerledes
måte. Metoden gir en litt annen innfallsvinkel til å jobbe med verdier
i organisasjonen. Verdier kan lett bli litt abstrakt og luftig å forholde
seg til. Bevisst eller ubevisst så er det verdier som vi assosierer med
gjerne kjente personer. Kjente personer har den fordelen av at alle
har et forhold til de og at en kan bruke bildene til å få frem verdier
som knyttes til personen.
Det deles inn i grupper på 5- 6 personer nettopp for at gruppene
både skal kunne representere ulikhet, men også kunne enes om noen
verdier.
Vår erfaring er at man kommer langt på et par timer. Men når det
er snakk om verdier så er det viktig at det modnes over tid. Verdier
er ikke bare noe som kan vedtaes, men som organisasjonen må
identifisere seg med. Og en organisasjon er som kjent bestående
av ulike personer som kan ha ulike oppfatninger. Vi mener at
prosessen i seg selv her er viktig. Ikke bare de verdiene man kommer
frem til. Det er interessant for å få frem spennet i organisasjoner
og dette kan si like mye om personene. Det kan være nyttig for et
arbeidsfellesskap å kjenne i seg selv. På den måten skal man ikke
underslå verdien i å bli bedre kjent med hverandre på en ny og
annerledes strukturert måte.
Fasilitator forklarer formålet, f.eks.
«Formålet med dagen er
å fokusere på de verdier vi har og eventuelt ønsker å stå for og
tydeliggjøre dette for oss og våre under».
Hver gruppe får en bunke med bilder av 50 kjente personer.
Personene bør være rimelig godt kjent for alle, samtidig som de
representerer et mangfold og en bredde. Det er viktig å understreke
at det ikke er personene i seg selv som er interessant. Men de
verdiene som de eksplisitt eller implisitt står for. Her er deltakernes
tolkninger som er viktige.