Table of Contents Table of Contents
Previous Page  77 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 100 Next Page
Page Background

75

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

Brukerorientert tjenesteutvikling (BOT-

metoden)

Dette er en enkel og virkningsfull metode. Den handler om å få

brukerne i tale og få ta del i deres erfaringer. Det er fra markedsføring

vanlig å bruke fokusgruppeintervjuer for å undersøke den opplevde

kvaliteten på en vare eller tjeneste. Fordelen med å bruke en gruppe

av brukere eller kunder er at man kan få tak i mer nyanser og teste

ut antakelser. En bruker gruppen til sparring og deltakerne kan

påvirke og bli påvirket av hva de andre mener. Dette gjør selvsagt

at negative opplevelser kan forsterkes eller at negative opplevelser

modereres. Fasilitator skriver en oppsummering fra samlingen og

rapporterer til kunden. Det er dialog mellom brukere og fasilitator,

men brukerstedet eller selger er ikke til stede. Viktig informasjon

kan derfor gå tapt på veien nettopp fordi dialogen er unik i seg selv.

En annen faktor er at de som deltar må ha tiltro til at fasilitator

rapporterer åpent og ærlig.

En metode som en av forfatterne brukte ved Utviklingstjenesten i

Trondheim kommune, var det man internt kalte Brukerorientert

tjenesteutvikling eller BOT- metoden som forkortelsen er.

Metoden er på mange måter bygget over samme lest som et

fokusgruppeintervju. Brukere eller kunder samles til et dialogmøte

på 1.5- 2 timer. Møtet ledes av en fasilitator. Men i denne metoden

deltar lederen som er ansvarlig for tjenesten. Lederen skal være

tilhører. Hun eller han skal lytte og har kun lov til å komme med

saksopplysninger eller etterspørre mer informasjon for å ivareta sin

forståelse. Lederen skal ikke imøtegå eller svare på kritikk. Unntaket

er om noe oppleves som direkte feil eller det er uklart hva kritikken

bunner i. Men her må fasilitator styre også leder slik at ikke lederen

tar for stor plass eller at det blir klagebehandling. Deltakerne må

også ha fått dette formålet klart kommunisert. Vi anbefaler at dette

klart er tydeliggjort i invitasjonsbrevet.